با هدف توسعه بازار شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی، نشست تبادل توانمندی ها و نیازمندی ها با حضور مدیران هوشمند سازی و نوآوری مس و مدیران مرکز راهبردی افتا برگزار گردید.

دکتر کاظمی رییس پارک علم و فناوری استان، رویکرد شرکت مس برای بهره متدی از ظرفیت های شرکت های فناور و توانمند بومی را بسیار امیدبخش دانست که ضمن برآورده کردن نیازهای صنعت به توسعه ظرفیت های بومی نیز کمک می کند. وی از مدیران شرکت های فناور درخواست کرد ضمن تبیین توانمندی ها و مشکلات، سوابق و توانمندی های خود را در سایت پارک بارگذاری نمایند و برای بازدید حضوری و تعامل با مدیران واحدهای تخصصی به عنوان استفاده کنندگان توسعه های هوشمند سازی که متعاقبا اطلاع رسانی می شود برنامه ریزی نمایند.

وی افزود حدود ۵۰ شرکت فناور معادل ۱۴ درصد شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان در بخش هوشمند سازی و فناوری اطلاعات فعالیت می کنند. از آنچا که برخی از این شرکت ها بر تولید محصول خود متمرکز می باشند و امکان تعریف پروژه های جدید را ندارند طی برنامه هایی در نظر داریم با شناسایی نخبگان این حوزه، زمینه راه اندازی کسب و کارهای بیشتری را در آینده ایجاد نماییم.

مهندس جعفری با تأکید بر اینکه سیاست شرکت ملی مس، استفاده از ظرفیت های بومی استان در هوشمندسازی معدن و فرایندهای اداری است که در یک برنامه ۵ ساله برنامه ریزی شده است. هوشمند سازی، داده کاوی تحلیل داده برای داشبودهای مدیریتی، جمع آوری داده های فرایندها وتولید دانش از داده برای تصمیم گیری مبتنی بر داده را از مواردی دانست که مورد اولویت می باشند.

دکتر فاتحی سرپرست بانک های اطلاعاتی فاوا شرکت ملی مس  اظهار داشت هر چند یک سری از پروژه ها توسط واحدهای مختلف احصا شده اما بازدید شرکت های فناور از معدن و تعامل با صاحبان فرایند برای تعریف پروژه های هوشمندسازی بسیار با اهمیت دانست. کاهش هزینه ها، رضایت صاحبان فرایند و تسهیل و بهبود فرایند ها را مبنای انتخاب پروژه ها معرفی کرد.

دکتر حاتمی مشاور هوشمندسازی شرکت ملی مس ایران نیز بر لزوم سفارشی شدن محصولات، متناسب با فرایندها و شرایط کاری را ضروری دانست. وی کاهش هزینه ها، بهینه کردن فرایند های انجام کار و توجه به ایمنی و محیط زیست را از ملاحظاتی دانست که شرکت های فناور مورد توجه قرار دهند.

مهندس تقی زاده رییس نوآوری مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری نیز ضمن معرفی مرکز نوآوری و تنوع خدمات آن اظهار داشتند امکان شتابدهی، مشارکت و سرمایه گذاری خطرپذیر در پروژه هایی که الزاماتی مانند تولید محصول نهایی و آمادگی برای ورود به بازار را داشته باشند فراهم است. وی همچنین اعلام آمادگی کرد برای سایر محورهای توسعه فناوری نیز برنامه های مشابهی برگزار گردد.

مهندس خسروی از مرکز مدیریت راهبردی افتا: هدف حمایت از شرکت های بومی است. الزامات مورد نظر افتا (https://sec.ito.gov.ir/) را در تولید محصولات مورد توجه قرار دهند تا امکان دریافت مجوز مشکلی وجود نداشته باشند. در برنامه های شناسایی، توانمند سازی نخبگان و نگهداری و استفاده از ظرفیت شرکت های بومی با پارک علم و فناوری در حال همکاری هستیم.

در این جلسه از رییس محترم انجمن شرکت های دانش بنیان، آقای مهندس شیخ بهایی دعوت بعمل آمده بود و ایشان در جلسه حضور داشتند.

منبع خبر: پارک علم و فناوری استان کرمان