به دنبال نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط رهبر معظم انقلاب، با حضور فرماندارکرمان، معاونین فرمانداری و اعضا هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان جلسه ای به منظور بررسی وضعیت شرکت های دانش بنیان شهرستان تشکیل گردید.
دکتر علی بابایی فرماندار کرمان با اشاره به شعارهایی که برای هر سال در نظر گرفته می شود گفت: سیاست‌هایی که در قالب شعار سال توسط مقام‌معظم رهبری بیان می‌شود نکات مهم و ظریفی دارد که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. امروز خیلی هوشمندانه بحث تولید دانش بنیان از سوی ایشان مطرح می شود موضوعی که در حوزه‌های مختلفِ تولید کاربرد دارد.
وی افزود: بنا به اهمیت موضوع این جلسه برگزار شد که هم وضعیت شرکت‌های دانش بنیان شهرستان را بررسی کنیم هم شناختی از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند داشته‌باشیم و هم اینکه فرمایشات دوستان را بشنویم که اگر می‌توانیم کاری را در راستای توسعه و یا برطرف نمودن مشکلات آنها انجام دهیم.
بابایی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که شعارهای سال بعضاً تنها در قالب سربرگ نامه های اداری و بنر باقی می‌ماند با این تلنگر رهبری که ما عمل می‌خواهیم، به‌نظر می‌آید در سال جاری حرکت‌های خوبی در این زمینه شاهد باشیم.
سیدحامدمیرحسینی معاون برنامه ریزی فرمانداری نیز گفت: در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان موضوع از دو سمت قابل پیگیری است. یکی بحث پارک علم و فناوری و دیگری شرکت‌های ذیل اتاق بازرگانی یعنی انجمن شرکت‌های دانش بنیان که جنبه کاربردی و عملیاتی‌تر دارد.
مجید نورانی رئیس انجمن شرکتهای دانش بنیان استان کرمان گفت: فعالیت‌های حول محور دانش و فناوری دو متولی دارد یکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که ذیل آن پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده‌اند که منابع دولتی در اختیار دارند. دوم شرکت‌های دانش بنیانی که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت دارند و از سال ۹۲ با تعداد ۵۰ شرکت در کشور راه اندازی شدند.
وی اضافه کرد: این شرکت‌ها مورد ارزیابی هم قرار می‌گیرند و به‌صورت دوسالانه اگر فعالیت داشته باشند تمدید و یا حذف می‌شوند نورانی خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ انجمن تخصصی شرکت‌های دانش بنیان ذیل اتاق بازرگانی استان کرمان راه‌اندازی شد. در سال ۹۲ هفت شرکت در استان کرمان فعالیت خود را شروع کردند و الان حدود ۶۰ شرکت در حال فعالیت هستند.
وی گفت: انجمن تخصصی شرکت‌های دانش بنیان برای تامین مالی و انجام حمایت‌های لازم از این شرکت‌ها راه‌اندازی شده‌است و در حال حاضر حدود ۷۰ عضو دارد البته این انجمن خصوصی است و از منابع دولتی استفاده نمی‌کند.
نورانی ادامه داد: شرکت‌ها در ۸ حوزه ی دانش بنیان فعالیت می‌کنند و انجمن فعالیت‌های خود را در راستای حمایت از ایده‌های فناورانه و نوآورانه انجام می‌دهد.
وی افزود: در استان کرمان فعالیت‌های دانش بنیان ضعیف بوده است پارک علم و فناوری به دلیل بودجه‌های محدود دولتی که در اختیار داشته، حمایت‌های محدودی را انجام میدهد.
وی اضافه کرد: کارگزاری شرکت‌های دانش بنیان را در استان کرمان راه‌اندازی کردیم همچنین صندوق حمایت پژوهش‌ها و فناوری‌ها را با همکاری انجمن و خود شرکت‌ها راه‌اندازی کردیم که در حوزه حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند. در ضمن مشکلات شرکت‌ها با تامین اجتماعی، امور مالیاتی و سایر دستگاه‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم. سعی ما این است که معافیت‌های مالیاتی را برای این شرکت‌ها داشته باشیم.
نورانی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما فضای استقرار شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت ها فضایی برای فعالیت ندارند و لذا به صورت کاملا پراکنده در نقاط مختلف مستقر هستند. ساختمان‌هایی در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که بلااستفاده هستند که می توان از آنها به‌عنوان ساختمان مجموعه فناوری استفاده کنیم. در استان‌های مختلف با حمایت دولت شتاب‌دهنده و مرکز نوآوری‌های تخصصی ایجاد شده‌است در کرمان هنوز ایجاد نشده‌است باید دولت حمایت کند که فضای مناسبی برای ارائه محصولات و استقرار تیم‌هایشان وجود داشته باشد چرا که بخش خصوصی از عهده این کار برنمی‌آید.
وی اظهار د اشت: تا کنون هیچ حمایتی در راستای اسناد مناقصه ای نداشته‌ایم این انتظار وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی اولویت و امتیازی را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر بگیرند.رئیس انجمن شرکتهای دانش بنیان استان افزود: صنایع بزرگ ما از محصولات شرکت های دانش بنیان بومی استفاده نمی‌کنند. انجمن با دستگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه هایتک و غیره قراردادهای آموزشی مختلفی را بسته‌است که دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند.
وی گفت: تلاش ما این است که در دانش بنیان کردن صنایع، معادن و بخش‌های کشاورزی کمک کنیم. همچنین افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان را دنبال می‌کنیم.
نورانی ادامه داد: سه نوع دانش بنیان داریم. شرکت‌های نوپا، شرکت های تولیدی و شرکت های خلاق. که هر کدام از این شرکت‌ها به نوع ۱ و ۲ تقسیم می‌شود در نوع یک، شرکت ایده دارد ولی فروش ندارد در نوع دو تولید نیز وجود دارد. اکثر شرکت‌های دانش بنیان ما در استان، شرکت های تولیدی و از نوع دو هستند که بیشتر در حوزه الکترونیک و برق، کشاورزی، تجاری‌سازی و پزشکی فعالیت می‌کنند.
وی نبود زیرساختهای لازم در استان کرمان را یکی از علل عدم رشد مناسب شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: این شرکت‌ها تا یک حدی بیشتر نمی‌توانند رشد داشته باشند لذا بعضاً مجبور می‌شوند پس از مدتی از کرمان خارج شوند.
فرماندار کرمان نیز افزود: جلسه ای با حضور مسئولین شرکت‌های دانش بنیان خواهیم گذاشت تا مشکلات و مطالبات را از زبان خود آنها بشنویم تا به صورت منسجم هماهنگی لازم با دستگاه های مرتبط در سطح شهرستان و استان صورت پذیرد.
وی گفت: هدف ما توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه زیرساخت‌های لازم و همچنین تقویت شرکت‌های موجود در حوزه‌های مختلف است. در فضای فعلی و دستور مقام‌معظم رهبری مسیر کار خیلی هموارتر شده‌است و به طور قطع به دلیل بالا بودن ظرفیت صندوق و انجمن و شرکتهای دانش بنیان کارهای بزرگی می توان انجام داد.