یارانه سود تسهیلات شرکت دانش بنیان

یارانه سود تسهیلات شرکت دانش بنیان

شرکت‌ها و مؤسسات برای تأمین مالی خود، مختار هستند که از هر جایی که می‌توانند وام و تسهیلات دریافت نمایند. وام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و برخی صندوق‌ها، عموماً دارای نرخ بهره‌های متفاوتی است. حداکثر این نرخ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود و پس از ابلاغ آن، مؤسسات و بانک‌ها می‌توانند حد اکثر تا درصد ابلاغ شده نرخ بهره خود را تنظیم نمایند. آخرین نرخ بهره‌ای که توسط بانک مرکزی ج.ا.ایران در بهمن ماه ۱۳۹۴ اعلام شده است، برابر ۱۸% می‌باشد. برخی از بانک‌ها همان ۱۸% و برخی دیگر برای مصارف خاص با نرخ بهره پایین‌تر هم وام پرداخت می‌کنند.

صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی از سود وام دریافتی توسط شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، از بانک‌ها و مؤسسات مالی و یا صندوق‌ها را پس از تصویب درکارگروه خود به متقاضی پرداخت می‌کند.

در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای اهداف و سیاست‌های خود برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و به گردش درآوردن چرخ مالی در شرکت‌ها و مؤسسات، به اعطای یارانه سود تسهیلات اقدام نموده است.

مواردی که به آنها یارانه سود تسهیلات تعلق می‌گیرد

در صورتی که شرکتی به دریافت یارانه سود تسهیلات نیاز داشته باشد، می‌توانند از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت آن اقدام نمایند. صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کمک به توسعه تولید محصولات دانش بنیان از طریق منابع مالی خود، اقدام به اعطای یارانه سود تسهیلات می‌نماید. این یارانه به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود تا در قبال وام‌های خود که با درصدهای بالا دریافت کرده‌اند، پرداخت کنند. این وام ممکن است از انواع بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری و یا صندوق‌های سرمایه گذاری باشد.

معاونت اعطا کننده یارانه سود تسهیلات در صندوق نوآوری و شکوفایی

در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت‌های متعددی وجود دارد که هر کدام وظایفی را عهده دار هستند. این معاونت‌ها در راستای اهداف کلان صندوق مشغول به حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان می‌باشند. معاونت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی عبارتند از:

  • معاونت نوآوری
  • معاونت سرمایه گذاری
  • معاونت توسعه و پشتیبانی
  • معاونت تسهیلات و تجاری سازی
  • معاونت برنامه ریزی

برای اعطای یارانه سود تسهیلات، معاونت تسهیلات و تجاری سازی عهده دار مسائل و پیشبرد کار می‌باشد.

-ریاست معاونت تسهیلات و تجاری سازی: آقای دکتر کمالی

-معاونت معاونت تسهیلات و تجاری سازی: آقای مهندس امیری مقدم

-کارشناسان معاونت تسهیلات و تجاری سازی: آقای مهندس شیخ بان – آقای مهندس هاشمی – خانم مهندس ابراهیمی – خانم مهندس احسانی – خانم مهندس کیوانی – آقای دکتر امیرجان – آقای مهنس زارع

لازم بذکر است برای این نوع از تسهیلات هنوز ساز و کاری تدوین نشده و هنوز برای صندوق نوآوری و شکوفایی چنین مصوبه‌ای نداشته‌ایم

میزان حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یارانه سود تسهیلات

صندوق نوآوری و شکوفایی بنا بر آیین نامه‌های خود باید برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان یارانه سود تسهیلات اعطا نماید و این یارانه به میزانی است که درصد بهره تسهیلات دریافت شده از بانک‌ها و یا مؤسسات مالیو همچنین صندوق‌ها را به اندازه درصدهایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی مرسوم است، برساند. به عنوان مثال شرکتی دانش بنیان تسهیلاتی گرفته است با نرخ ۱۷ درصد، این شرکت می‌تواند بین ۵ تا ۶ درصد از صندوق نوآوری و شکوفایی کمک دریافت نماید. تا نر خ بهره آن به ۱۲ یا ۱۱ درصد برسد.

دریافت متن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

شرایط و فرآیند اعطای یارانه سود تسهیلات

همانطور که پیش از این بیان شد، شرکت‌ها و افرادی که خواهان دریافت وام بلاعوض از صندوق نوآوری و شکوفایی می‌باشند، باید در قالب شرکت‌های دانش بنیان اقدام نمایند.

برای ثبت درخواست، کافیست نامه را به عنوان شرح درخواست خود به صندوق نوآوری و شکوفایی فکس نمایید و با شماره تلفن ۴۲۱۷۰۰۰۰ تماس حاصل نمایید و فکس درخواست خود را اعلام نمایید تا موضوع در آن نهاد پیگیری شود.

با ارائه فکس در صف دریافت کنندگان این تسهیلات قرار خواهید گرفت تا پس از نهایی شدن ساز و کار این بخش، در اولویت قرار گیرید.

پس از تصویب مصوبه در کارگروه صندوق نوآوری و شکوفایی نوبت به انعقاد قرارداد با عامل اجرایی معرفی شده در مصوبه می‌رسد، الزامات این قرارداد و همچنین فرم درخواست قرارداد در ادامه است. می‌توانید آنها را دانلود نمایید:

  1. الزامات حقوقی انعقاد قرارداد تسهیلات با صندوق نوآوری و شکوفایی
  2. فرم درخواست انعقاد قرارداد تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

سایر نهادهایی که یارانه سود تسهیلات اعطا می‌کنند

عموماً نهادهای دولتی به پرداخت یارانه سود تسهیلات مشغول هستند. ارگان‌ها و نهادهایی که در این زمینه به اعطای وام می‌پردازند به شرح زیر می‌باشند:

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت جهاد کشاورزی
  • سازمان بهینه سازی مصرف سوخت
  • بنیاد مسکن انقلاب
  • سازمان محیط زیست
نوشتهٔ پیشین
وام قرض الحسنه شرکت دانش بنیان
نوشتهٔ بعدی
تأمین دستمزد نخبگان

نتیجه‌ای پیدا نشد.