انجمن شرکتهای دانش بنیان استان کرمان با هدف پشتیبانی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان  از شرکت دانش بنیان  تولیدی نهال طوبی بازدید نموده و با عوامل شرکت در زمینه تولید و بازار محصول گفتگو کردند.

انجمن شرکتهای دانش بنیان استان کرمان با هدف پشتیبانی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان و در ادامه بازدید از شرکتهای فناور استان، از شرکت دانش بنیان نهال طوبی بازدید نموده و با عوامل شرکت در زمینه تولید و بازار محصول گفتگو کردند. در این بازدید موارد و مشکلات شرکت در زمینه ی تجاری سازی محصول بیان گردید و پیشنهادات لازم جهت برطرف کردن برخی از آنها ارائه گردید.

شرکت نهال طوبی از شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع ۱ استان کرمان است که در زمینه کشت بافت گیاهی فعالیت می نماید. محصول اصلی شرکت پایه رویشی پسته با نام تجاری EBR1 است که از طریق فناوری زیستی و با روش کشت بافت گیاهی تولید می شود. این شرکت به عنوان اولین تولید کننده این پایه از طریق کشت بافت با دستیابی پروتکل کامل کشت بافت شامل استقرار ریز نمونه،شاخه زایی و ریشه زایی موفق به تولید این پایه رویشی شده است.

به این دلیل که پایه های پسته موجود در کشور به روش سنتی و بذری تولید می گردید و این بذرها دارای عدم یکتواختی می باشند و همچنین حساس به بعضی بیماریهای مهم پسته مانند فایتوفتورا ، نماتد و ورتیسلیوم هستند، موجود بودن پایه مناسب برای پسته همواره یک دغدغه در طول سالیان گذشته بوده است. از طرفی تحقیقات گسترده در آمریکا با صرف وقت و هزینه زیاد جهت تولید یک پایه مناسب برای پسته بعد از حدود ۲۵ سال تحقیق منجر به معرفی پایه UCB1 در امریکا شده بود که دارای مجموعه ای از خصوصیات برتر بود و بهترین پایه شناخته شده برای پسته می باشد. اما امکان وارد کردن این پایه یا تولید آن در ایران وجود نداشت. بر این اساس بخش آزمایشگاه شرکت تولید نهال طوبی کرمان در سال ۱۳۸۸ با هدف بدست آوردن پروتکل و دانش تولید این گیاه از طریق کشت بافت تاسیس گردید. این شرکت پس از نمونه برداری از تعداد معدودی بذر جهت استریل سازی این نمونه ها و انجام فرایند استقرار ریز نمونه در محیط کشت و شرایط invitro  با انجام آزمایشات مختلف بر روی نوع مواد استریل کننده، میزان و غلظت آنها و زمان لازم برای استریل سازی و همچنین اثر هر کدام بر روی میزان زنده ماندن و استریل کردن نمونه ها شروع به کار کرد. پس از این فرایند ترکیبات مختلف و محیط کشت با غلظت های متفاوت از مواد پایه شامل عناصر ماکرو و میکرو موجود در محیط کشتهای مختلف، ویتامینها و هر کدام از هورمونهای گیاهی با غلظت های متفاوت از هر کدام این مواد جهت بدست آوردن محیط تکثیر و رشد مناسب برای ریز نمونه ها آزمایش شد. آزمایشات بعدی جهت بدست آوردن دما، شدت نور، نوع و طول دوره نوری مناسب برای حداکثر شاخه زایی انجام شد. کل این فرایند کمتر از ۲ سال به طول انجامید و شرکت موفق شد بعد از حدود یک سال و نیم تحقیق به پروتکل شاخه زایی و تکثیر این گیاه دست یابد. مرحله بعد ریشه دار کردن گیاهان بود که در این مرحله نیز تمامی آزمایشات جهت پیدا کردن محیط کشت با ترکیب و غلظت مناسبی از مواد ،ویتامینها و هورمونها را برای بدست آوردن حداکثر ریشه زایی انجام شد. این آزمایشات نیز تا اواخر ۱۳۹۰ به طول انجامید و در سال ۹۰ ایت شرکت موفق به تولید اولین نمونه آزمایشگاهی از UCB1 شد.

مرحله بعدی فرایند آداپتاسیون گیاهان ریشه دار شده در گلخانه و سپس استقرار آنها در مزرعه بود که این فرایند با توجه به آزمایشات متعددی که جهت بهینه سازی و بالا بردن حداکثر میزان زنده ماندن گیاهان انجام شد حدود ۶ ماه طول کشید. این شرکت از اواخر سال ۹۰ شروع به تولید تجاری پایه هایUCB1  با نام تجاری EBR1 نمود. همچنین در اوایل سال ۹۳ مجوز تولید پایه پسته کشت بافتی را از موسسه تحقیقات، ثبتو گواهی نهال و بذر جهاد کشاورزی را کسب نمود. هم اکنون شرکت برای برخی دیگر از گیاهان موفق به پایه از طریق کشت بافت شده است.