بدون شک یکی از بخش های تاثیر گذار در توسعه پایدار کشور ها بخش کشاورزی است و از لحاظ دارا بودن ظرفیت بالقوه به قوه کشاورزی میتوان ایران را کشوری ثروتمند نامید. اما به هر حال امروزه داشتن ظرفیت به تنهایی پاسخگوی نیازهای جوامع مختلف نیست، بلکه نظر اقتصادی جهان در دست کشورهایی است که ابزار و فناوری مجهز هستند و می توان از منابع موجود حداکثر بهره وری را داشته باشد. فناوری نانو از جمله فناوری های نوین است که امیدهای زیادی را برای رفع کمبودها و توسعه بخش کشاورزی ایجاد نموده، چرا که در طول زنجیره غذایی کشاورزی، از مزرعه تا سفره، بازار بسیار بزرگی برای کاربردهای فناوری نانو در آینده وجود دارد. در سال‌های اخیر محققان توانستند با انجام تحقیقات فراوان، به کاربردهای چالش جالب توجهی از فناوری نانو در عرصه کشاورزی دست یابند که شاید این کاربردها در صنایع غذایی تنوع و جذابیت بیشتری نسبت به سایر بخش‌های مرتبط با کشاورزی داشته باشند؛ غذاهایی که بسته به ذائقه مصرف‌کننده و نیازهای سلامتی و می توانم رنگ، طعم و حتی اجزای مغذی خود را تغییر دهند، فیلترهایی که می تواند مواد سمی را از غذا جدا کرده و یا با استفاده از جابجا کردن مولکول های خاص بر اساس شکل، آن را عوض کنم و بسته بندی های که در صورت خراب شدن محتوای خود، مصرف کننده را از طریق تغییر نگاه می سازند، مواردی از کاربردهای فناوری نانو صرفاً در بخش صنایع غذایی محسوب می‌شوند. در مجموعه فناوری نانو می تواند از بخش‌های مختلف مرتبط با کشاورزی مانند صنایع تبدیلی، فنی و مهندسی کشاورزی، زراعت و باغبانی، گیاهپزشکی، شیلات و دام و طیور و آبزیان، تحولات چشمگیر ایجاد نماید.
با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از فناوری های نوین به خصوص فناوری نانو و تاثیر آن در جهت ایجاد ارزش افزوده در تولید ثروت و رفع معضلات موجود، کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد.
این کمیته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در راستای تامین امنیت غذایی پایدار، افزایش کمی و بهبود کیفیت تولیدات کشاورزی، کاهش ضایعات و ایجاد مواد با ارزش افزوده بالا از پسماندها و تصویب به توسعه پایدار و حفظ منابع پایه ملی فعالیت می کند.
کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی با هدف بستر سازی جهت توسعه و به کارگیری فناوری نانو در بخش‌های مختلف عرضه کشاورزی؛ ایجاد و تقویت زیرساخت‌های علمی، فنی و قانونی مورد نیاز جهت توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی و زمینه‌سازی بهره‌گیری از فناوری نانو به منظور افزایش تولیدات کمی و ارتقاء کیفی، کاهش ضایعات بخش کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی به منظور تجاری سازی دانش های فنی تولید شده جهت توسعه محصولات و فرایند های مبتنی بر فناوری نانو در بخش کشاورزی تشکیل شده است.
رویکردهای این کمیته عبارتند از: افزایش فعالیت های مبتنی بر فناوری نانو با دیدگاه مبتنی بر توسعه پایدار به واسطه اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های علمی در بخش کشاورزی؛ استفاده از فناوری نانو در حلقه های مهم به فرآوری بخش کشاورزی از طریق حمایت از تجاری سازی محصولات؛ به سر سازی و توجه به استفاده از فناوری نانو در زمینه بسته بندی و حل معضلات بخش کشاورزی با رویکرد های صادرات محور؛ ارتقاء سطح کیفی کمیته برای تاثیرگذاری بیشتر و کمتر شدن فاصله بین تشیع تشکیل جلسات به همراه خروج حالت مشورتی و کسب قابلیت اجرایی؛ بهره گیری از زمان ظرفیت های قابل استفاده در حوزه نانو به ویژه نیروی انسانی دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور و هدایت آنها برای مشارکت در حل معضلات بخش کشاورزی.
بدین منظور اولین نشست کارگروه های تخصصی کمیته فناوری نانو کشاورزی استان کرمان در تاریخ یکشنبه، ۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و پیرامون مسائل مطرح شده بحث و گفتگو صورت گرفت؛ در این نشست تخصصی کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تحول جدی در زمینه استفاده از فناوری نانو در وزارتخانه و بخش کشاورزی می باشد؛ با توجه به شرایط دولت و نوع نگاه و مطالبات رهبری در استفاده از فناوری نانو در حوزه کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی باید به گونه ای عمل کند که بتواند طرح قابل ارائه در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی برای ارائه به مردم مقام معظم رهبری داشته باشد.