وام قرض الحسنه شرکت دانش بنیان

وام قرض الحسنه شرکت دانش بنیان

قرض الحسنه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین (قرض دهنده) مقدار معینی از مال خود را به طرف دیگر (قرض گیرنده) تملیک می‌کند که قرض گیرنده مثل و یا در صورت عدم امکان قیمت آنرا به قرض دهنده رد نماید.

به تعریف دیگر قرض الحسنه، عقدی است که به موجب آن بانکها و مؤسسات (بعنوان قرض دهنده) مبلغ معینی را طبق ضوابط مقرر به اشخاص حقیقی یا حقوقی (به عنوان قرض گیرنده) به قرض واگذار نماید.

در حال حاضر معاونت علمی ریاست جمهوری، به اعطایوام قرض الحسنه با سقف محدود اقدام نموده است.

 

 

مواردی که به آنها وام قرض الحسنه تعلق میگیرد

در صورتی که شرکتی به دریافت وام‎‌های قرض الحسنه در زمینه‌های تحقیق و توسعه، سرمایه ثابت و سرمایه در گردش، نیاز داشته باشد، می‌توانند از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت آن اقدام نمایند. صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کمک به توسعه تولید محصولات دانش بنیان  در زمینه‌های زیر از طریق منابع مالی خود، اقدام به اعطای  وام‎‌ قرض الحسنه دانش بنیان می‌نماید.

  • نهایی سازی نمونه اولیه آزمایشگاهی
  • توسعه تولید محصول در حد تولید نیمه صنعتی
  • دریافت سرمایه در گردش برای امور روزمره، خرید مواد اولیه و یا بازاریابی محصول
  • دریافت سرمایه ثابت برای خرید خط تولید نیمه صنعتی، تجهیزات آزمایشگاه، ساخت بنا و یا دیوار کشی واحد صنعتی

در اینجا این نکته قابل عرش است که صندوق نوآوری و شکوفایی علاقه بیشتری دارد تا برای سرمایه ثابت وام دهد و اینگونه طرح‌ها را راحت‌تر مصوب می‌کند.

معاونت اعطا کننده وام قرض الحسنه در صندوق نوآوری و شکوفایی

در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت‌های متعددی وجود دارد که هر کدام وظایفی را عهده دار هستند. این معاونت‌ها در راستای اهداف کلان صندوق در حال حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان میباشند. معاونت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی عبارتند از:

  • معاونت نوآوری
  • معاونت سرمایه گذاری
  • معاونت توسعه و پشتیبانی
  • معاونت تسهیلات و تجاری سازی
  • معاونت برنامه ریزی

برای  اعطای  وام‎‌ قرض الحسنه ، معاونت تسهیلات و تجاری سازی عهده دار مسائل و پیشبرد کار می‌باشد.

-ریاست معاونت تسهیلات و تجاری سازی: دکتر کمالی

-معاونت معاونت تسهیلات و تجاری سازی: دکتر امیری مقدم

-کارشناسان معاونت تسهیلات و تجاری سازی: آقای مهندس شیخ بان – آقای مهندس هاشمی – خانم مهندس ابراهیمی – خانم مهندس احسانی – خانم مهندس کیوانی – آقای دکتر امیرجان – آقای مهنس زارع

میزان حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان وام قرض الحسنه

صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است برای طرح‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به  دریافت وام‎‌ قرض الحسنه هستند، بنا به طرح توجیهی ارائه شده تا سقف ۳۰۰۰ میلیون ریال معادل سیصد میلیون تومان تأمین سرمایه کند.

از نام وام قرض الحسنه بر می‌آید که سودی بابت اعطای آن از طریق پرداخت کننده دریافت نشود ولی نرخ بهره این وام برابر ۴% تعیین شده است. استدلال ۴% آن است که باید هزینه‌های نیروی انسانی را پوشش دهد.

در اخبار جدیدی از این صندوق آمده است که در آینده نزدیک سقف وام اعطایی به صورت قرض الحسنه تا ۵۰۰۰ میلیون ریال معادل پانصد میلیون تومان افزایش یابد.

جهت مشاهده متن قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات کلیک نمایید.

شرایط و فرآیند اعطای وام قرض الحسنه دانش بنیان

همانطور که پیش از این بیان شد، شرکت‌ها و افرادی که خواهان دریافت وام قرض الحسنه از صندوق نوآوری و شکوفایی می‌باشند، باید در قالب شرکت‌های دانش بنیان اقدام نمایند.

برای ثبت درخواست خود کافیست نامه را به عنوان شرح درخواست خود به صندوق نوآوری و شکوفایی فکس نمایید و با شماره تلفن ۴۲۱۷۰۰۰۰ تماس حاصل نمایید و فکس درخواست خود را اعلام نمایید تا موضوع در آن نهاد پیگیری شود.

طرح شما در ابتدا در دبیخانه صندوق نوآوری و شکوفایی وارد شده و در بخش پذیرش بررسی می‌گردد. شرکت‌های دارای طرح برای دریافت وام قرض الحسنه به معاونت تسهیلات و تجاری سازی ارجاع شده و در آنجا یکی از کارشناسان عهده دار موضوع درخواست شرکت می‌شود و موارد را پیگیری می‌کند. پس از مشخص شدن کارشناس پرونده، آنرا به کارگزاران مورد اعتماد صندوق نوآوری و شکوفایی جهت بررسی‌های میدانی و طرح نویسی ارجاع می‌دهند. پس از دریافت اطلاعات توسط کارگزاری قرار بررسی حضوری شرکت متقاضی وام گذاشته می‌شود. پس از بررسی محصولات از دید فنی و بازار، شرکت را از دید مالی و حقوقی ارزیابی می‌کنند و در نهایت گزارشی با محوریت ۴ موضوع حقوقی، مالی، فنی، بازار و جمعبندی نهایی توسط کارگزار نوشته شده و تسلیم صندوق می‌شود. پس از مطالعه کارشناس مربوطه در صندوق نوآوری و شکوفایی، جلسه پیش دفاع به برگزار می‌شود. حاضرین در جلسه پیش دفاع عبارتند از:

  • معاون معاونت تسهیلات و تجاری سازی
  • نماینده شرکت متقاضی
  • کارشناس پرونده در صندوق نوآوری و شکوفایی
  • نماینده کارگزار ارزیابی

پس از بررسی موضوع در جلسه پیش دفاع و عرضه نتیجه ارزیابی به شرکت متقاضی، اگر اعتراضی به رأی صندوق و کارگزار وجود داشت، بررسی می‌گردد و در صورت نیاز موارد در جلسات متعدد بررسی می‌شود و در نهایت در بخش پیش دفاع، نتیجه گیری و جمع بندی مشخص می‌شود. پس از پیش دفاع جلسه اصلی در کمیته صندوق تشکیل می‌شود. حاضرین در این جلسه اعضای هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی می‌باشند و پس از بررسی نهایی مصوبه‌ای حاضر می‌شود که در آن شروط، وثایق، شیوه پرداخت تسهیلات، عامل پرداخت و ناظر پرونده مشخص می‌شود.

پس از مصوبه، مبلغ درخواستی به حساب عامل پرداخت واریز می‌گردد و قراردادی فیمابین عامل و متقاضی امضا می‌شود. و در نهایت تسهیلات به حساب متقاضی واریز می‌گردد.

انواع وثایقی که میوان برای دریافت وام قرض الحسنه اراِئه نمود:

  1. ضامن معتبر
  2. ماشین آلات و تجهیزات کارخانه
  3. وثیقه ملکی

برای معرفی این وثایق به متقاضی، فرم‌هایی تدوین شده است که باید آنها را تکمیل کرده و در ارزیابی حضوری به کارگزاران ارائه نمایید. این فرم‌ها به قرار زیر است:

  1. فرم معرفی ضامن معتبر
  2. فرم معرفی ماشین آلات و تجهیزات
  3. فرم معرفی وثیقه ملکی

پس از تصویب مصوبه در کارگروه صندوق نوآوری و شکوفایی نوبت به انعقاد قرارداد با عامل اجرایی معرفی شده در مصوبه می‌رسد، الزامات این قرارداد و همچنین فرم درخواست قرارداد در ادامه است. می‌توانید آنها را دانلود نمایید:

  1. الزامات حقوقی انعقاد قرارداد تسهیلات با صندوق نوآوری و شکوفایی
  2. فرم درخواست انعقاد قرارداد تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی
شیوه محاسبه بازپرداخت وام قرض الحسنه

الف) شیوه محاسبه اقساط بازپرداخت وام بدون تنفس به صورت زیر خواهد بود:

به عنوان مثال:

۳۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با نرخ بهره ۴% دریافت کرده‌ایم. و قرار است ۳۶ ماهه بازپرداخت نماییم.

سود این تسهیلات: سود این تسهیلات برابر ۱۸/۵۰۰/۰۰۰ خواهد شد

میزان اقساط برای هر ماه: مبلغ اقساط برای هر ماه برابر ۸/۸۴۷/۲۲۲ خواهد شد.

ب) شیوه محاسبه اقساط بازپرداخت وام با تنفس به صورت زیر خواهد بود:

به عنوان مثال:

۳۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با نرخ بهره ۴% دریافت کرده‌ایم. و قرار است ۱ سال تنفس داشته باشیم و طی ۳۶ ماه بازپرداخت نماییم.

سود این تسهیلات: سود این تسهیلات برابر ۲۴/۵۰۰/۰۰۰ خواهد شد

میزان اقساط برای هر ماه: مبلغ اقساط برای هر ماه برابر ۹/۰۱۳/۸۸۸ خواهد شد.

سایر نهادهایی که وام‌های قرض الحسنه اعطا می‌کنند

عموماً نهادهای دولتی، صندوق‌های خصوصی، فرشتگان کسب و کار و برخی بانک‌ها به پرداخت وام‌های قرض الحسنه مشغول هستند. این ارگان‌ها و نهادهایی که در این زمینه به اعطای وام می‌پردازند به قرار زیر است:

  • بنیاد ملی نخبگان
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • سازمان حفاظت از محیط زیست
  • دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات
  • سازمان بهره وری انرژی ایران
  • صندوق‌های کارآفرینی
  • بانک‌ها
  • پژوهشکده‌ها
نوشتهٔ پیشین
فروش اقساطی و لیزینگ محصولات دانش بنیان
نوشتهٔ بعدی
یارانه سود تسهیلات شرکت دانش بنیان

نتیجه‌ای پیدا نشد.