روز پنجشنبه مورخ ۲۴ آذر ماه، جلسه با موضوع ” راهکارهای پیشنهادی به منظور پیشگیری از احتمال سرمازدگی درختان پسته در سال جاری و سال های آتی” به ریاست جناب آقای دکتر فداکار استاندار محترم و رئیس محترم شورا در محل سالن زنده یاد کامیابی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار گردید.

در این جلسه رییس انجمن شرکت های دانش بنیان؛ آقای مهندس شیخ بهایی و سرکار خانم مهندس فلاح از شرکت ویرا ژرف کویر و آقای دکتر ملامحمدی از شرکت کاوشگران آب و همچنین آقای مهندس قاسمعلیزاده حضور داشتند.

با توجه به اینکه عمده محصول پسته استان خسارت سنگینی از ناحیه سرمازدگی متحمل شده است، برای جبران خسارت مذکور و پیشگیری از وقود سرمازدگی محصولات باغی در پایان سال جاری و سال های آتی، مواردی پیشنهاد گردید که نقش شرکت های دانش بنیان نیز در این پیشنهادات جزو اهرم اصلی بود.

شرکت های دانش بنیان محصولات خود را که با علم و دانش گروه های متخصص و مهندسین ایرانی ساخته شده است در حضور استاندار محترم معرفی کردند و مزیت ها و کمک های شایانی که می توانند این محصولات نه تنها در کوتاه مدت بلکه بلند مدت به جلوگیری از سرما زدگی بپردازند، را بیان کردند.

در همین راستا به منظور پیش بینی دقیق زمان وقود سرمازدگی پیشنهاد شد تا تعداد ایستگاههای هواشناسی در مناطق استراتژیک و پر ریسک و مکانهایی که معرف وضعیت دمایی مناطق عمده کشاورزی از جمله سیرجان، رفسنجان به ویژه در مناطق کبوترخان، کشکوییه، نوق، انار، رباط، باغین و … افزایش یابد. که تعیین تعداد ایستگاه ها و جانمایی آن با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل هواشناسی و شرکت های دانش بنیان انجام شود.

همچنین از ظرفیت شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه برای تهیه بانک اطلاعاتی و نرم افزارهای تحلیلی و تدوین مدل جامع اقلیمی پیشبینی دما و پیشگیری از وقود سرمازدگی و سامانه اطلاع رسانی جامع به کشاورزان استفاده شود.