روز چهارشنبه مورخ ۳ اسفندماه ۱۴۰۱، نشست تخصصی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، متخصصان و کارآفرینان بنیاد نخبگان در شرکت نوآوری و شتابدهی تگ برگزار گردید.

در این جلسه رییس محترم انجمن شرکت های دانش بنیان؛ آقای مهندس شیخ بهایی، آقای مهندس عاقلی مدیر کل محترم استاندارد استان کرمان، جناب آقای دکتر ساده معاون محترم ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران و تعدادی از شرکت های دانش بنیان و فناور حضور بهم رسانیدند.

در این جلسه به بیان راه حل های پیشنهادی مربوط به دریافت نماد استاندارد محصولات شرکت های دانش بنیان پرداخته شد.

آقای مهندس شیخ بهایی، رییس محترم انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان پس از ارائه گزارش عملکرد انجمن و فعالیت های این انجمن در جهت تسهیل گری و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان از شرکت های حضور یافته در جلسه درخواست نمودند که مشکلات خود را در مورد چالش هایشان در مسیر دریافت نماد استاندارد اعلام و در نشست پرسش و پاسخ اظهارات خود را بیان نمایند.

آقای مهندس عاقلی خاطر نشان کردند که دریافت نماد استاندارد برای محصولات دانش بنیان جهت عرضه و صادرات این محصولات و شرکت در مناقصه های داخلی و خارجی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

و پیرو سخن ایشان آقای دکتر ساده به معرفی سه نوع راه حل جهت دریافت نماد استاندارد محصولات دانش بنیان با عنوان “دانش نماد” پرداختند.

۱- اگر محصول دانش بنیان مورد نظر براساس استانداردهای معتبر داخلی از قبل تدوین شده قابل ارزیابی باشد، ارزیابی صورت گرفته و در صورت تایید، گواهینامه استاندارد و نماد “دانش نماد” را دریافت می نماید.

۲- اگر محصول دانش بنیان مورد نظر براساس استانداردهای معتبر بین المللی قابل ارزیابی باشد، ارزیابی صورت گرفته و در صورت تایید، گواهینامه استاندارد و نماد “دانش نماد” را دریافت می نماید.

۳- اگر محصول دانش بنیان مورد نظر آنقدر منحصر به فرد باشد که براساس استانداردهای معتبر داخلی از قبل تدوین شده و استانداردهای معتبر بین المللی قابل ارزیابی نباشد، آن محصول با توجه به همان ویژگی منحصر به فرد خود مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید، گواهینامه استاندارد و نماد “دانش نماد” را دریافت می نماید.

ایشان همچنین “نانو نماد” را که مربوط به محصولات دانش بنیان با ویژگی های نانو تکنولوژی می باشد را معرفی کردند که روش اجرایی دریافت گواهینامه آن نیز ایجاد شده است.

همچنین بیان کردند که ضوابطی برای دریافت تسهیلات مربوط به واردات مواد اولیه موردنیاز جهت تولید محصول دانش بنیان در نظر گرفته شده است که پس از تولید محصول، ویژگی محصول مورد ارزیابی قرار می گیرد تا صحت استفاده از آن ماده اولیه در محصول مورد تایید قرار گیرد.

و خاطر نشان کردند که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طرح جایزه ملی کیفیت ایران، بخشی به شرکت های دانش بنیان تعلق گرفته است تا بتوانند در آن رقابت نمایند و این جایزه را از سوی رییس جمهور محترم دریافت نمایند که این موضوع به تجاری سازی و صادرات آنها کمک شایانی خواهد کرد.

در پایان شرکت های دانش بنیان و فناور به ارائه پرسش های خود مربوط به دریافت گواهینامه استاندارد و نماد “دانش نماد” پرداختند.