روز چهارشنبه مورخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲، کارگاه آموزشی ترویجی “اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان” در سالن کامیابی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار گردید.

ابتدا جناب آقای مهندس طبیب زاده رییس محترم اتاق کرمان، به اهمیت قانون جهش تولید و اختصاص مالیات شرکت های بزرگ به شرکت های دانش بنیان اشاره کردند و به تشکیل دبیرخانه مشترک میان صنایع ملی مس و اتاق بازرگانی جهت بررسی این تخصیص اشاره فرمودند.

ایشان از جناب آقای دکتر حسن پور نماینده محترم مردم سیرجان و بردسیر که در جلسه حضور داشتند خواهش کردند که تمام تلاششان را پیش گیرند تا با وجود مخالفت هایی که با این قانون است، این قانون در برنامه توسعه هفتم گنجانده شود.

جناب آقای دکتر حسن پور، نماینده محترم مردم سیرجان و بردسیر، همچنین قانون جهش تولید را از بهترین قانون ها برشمردند که متاسفانه اهمیت چندانی برای آن در نظر گرفته نمی شود.

در ادامه جناب آقای دکتر مهرابی خاطر نشان کردند که استان کرمان پس از ابلاغ این قانون در آذرماه ۱۴۰۱، جزو اولین استان های کشور بودند که جهت استفاده از این قانون اقدام نمودند. و از مزایای خوب قانون، که پرداخت مالیات شرکت های بزرگ، برای شرکت های دانش بنیان می باشد، شرکت های بزرگ نیز ذینفع برشمرده می شوند. همچنین اشاره فرمودند شرکت های سطح فناوری بالا نیز می توانند از دریافت این مالیات ها، بهره مند شوند.

جناب آقای دکتر کاظمی، رئیس محترم پارک علم و فناوری استان کرمان، ضمن اشاره به این موضوع که  استان کرمان از نظر زیست بوم فناوری جزو ۵ استان کشور می باشد، اما متاسفانه از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور جزو ۵ استان آخر کشور می باشد، از جناب آقای دکتر کرامتی و آقای دکتر باقری خواستار راهنمایی در راستای بهره مندی از قانون جهش تولید در سه زمینه، جهت رفع این ناکارآمدی نمودند:

  • تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط
  • ایجاد زیرساخت های فناورانه
  • طرح های تحقیق و توسعه

و در پایان جناب آقای دکتر کرامتی، سرپرست دبیرخانه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان،  و آقای دکتر باقری مشاور امور هماهنگی اقتصاد دانش بنیان، ضمن پاسخ به پرسش های شرکت کنندگان در این جلسه، به ۴ چالش که شرکت های دانش بنیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آنها در ارتباط هستند اشاره کردند و فرمودند که این قانون به رفع این ۴ چالش کمک خواهد کرد:

  • موارد مالیاتی که به تشریح حمایت های مالیاتی پرداختند.
  • تامین مالی و جذب سرمایه
  • موانع قانونی که به مشوق های قانونی در این قانون اشاره نمودند.
  • بازارسازی که به بازارسازی و جهت دهی منابع دولت به سمت دانش بنیان ها اشاره نمودند.