شرکت دانش بنیان نوپا

شرکت دانش بنیان نوپا چیست؟

 

شرکت‌های دانش بنیان نوپا، شرکت‌هایی که تازه تأسیس بوده و اغلب دارای ۳ الی ۴ نفر پرسنل هستند، که بصورت پاره وقت فعالیت‌های شرکت را جلو می‌برند. درصد بالایی از شرکت‌های نوپا، متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف بوده که هدفشان تبدیل ایده‌های نو موجود در تخصص خود به محصول می‌باشد.

شرکت‌های دانش بنیان نوپا،اولین سطح از شرکت‌های دانش بنیان از نظر استطاعت مالی محسوب می‌شوند که به دلیل تشکیل شدن از افراد آکادمیک و نوپا که به تازگی پا به عرصه صنعت گذاشته‌اند، به تازگی تأسیس شده‌اند و نیازمند حمایت بیشتری جهت تجاری شدن محصولات و خدمات خود دارند، اینگونه شرکت‌ها عمدتاً بر پایه ایده محوری تشکیل شده‌اند و می‌توان به اینگونه شرکت‌ها استارت آپ گفت که میزان ریسک اینگونه شرکت‌ها هم به نسبت مزیت‌های ایده محوری، بالا می‌باشد.

 

معیارهای مورد نیاز شرکت دانش بنیان نوپا

معیارهای فنی محصولات شرکت متقاضی نوپا هیچ گونه تفاوتی با شرکت‌های تولیدی و صنعتی ندارد به همین منظور برای بهتر متوجه شدن معیارهای شرکت دانش بنیان نوپا، تمامی معیارهای شرکت‌های دانش بنیان نوپادر بخش‌های زیر خلاصه می‌گردند.

  • سطح فناوری کالا با خدمت
  • وضعیت تولید کالا یا خدمات
  • تسلط بر دانش فنی

شرایط تأیید کالا یا خدمات شرکت دانش بنیان نوپا،

سطح فناوری کالا با خدمت

 کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا بوده به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونهٔ آزمایشگاهی یا صنعتی محصول به دلیل پیچیدگی فنی:

  • به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
  • نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
  • منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول، شده باشد.

خدمات جانبی (نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی) مرتبط با کالاها و خدماتی که توسط شرکت متقاضی ساخته شده و حائز معیارهای بند ۱ باشند، مانند خدمات (دانش ‌فنی، فناوری و طراحی) بر روی کالاها و خدمات مشابه بعنوان خدمات دارای این معیار پذیرفته می­شوند.

وضعیت تولید کالا یا خدمات

کالاهایی که توسط شرکت متقاضی تولید می‌شود، باید در مرحله تولید یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشد. خدماتی که توسط شرکت متقاضی ارائه می‌شود، باید دارای اسناد فروش باشد.

تسلط بر دانش فنی

دانش فنی طراحی کالاها و خدمات یا یک زیر سیستم اصلی کالا و خدمات یا دانش فنی طراحی و اجرای فرآیند تولید پیچیده کالا و خدمات از طریق یکی از روش‌های زیر کسب شده باشد:

  • عمدتاً به صورت داخلی تحقیق و توسعه یافته باشد
  • درصد بیشتری از محصول از طریق مهندسی معکوس کسب شده باشد.
  • دانش فنی یا فرایند پیچیده تولید محصول از مجموعه‌های بیرونی کسب شده باشد، ولی شرکت متقاضی توانسته در محصول یا فرآیند پیچیده تولید محصول، تغییرات اساسی ایجاد کند

در صورتی که تسلط بر دانش فنی بر روی کالاها و خدمات دانش بنیان توسط افراد اصلی شرکت، قبلاً در مجموعه دیگری (از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سایر شرکت‌های انشعابی و زایشی) انجام شده باشد بخش تسلط بر دانش فنی مورد تأیید خواهد بود.

 

 

 

نیازمندی‌های شرکت دانش بنیان نو پا

  • حداکثر ۳ سال از زمان ثبت شرکت گذشته باشد.
  • کالاها و خدمات دانش بنیان مورد تأیید را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با هدف تولید و فروش و مشروط به دارا بودن همه معیارهای بالا (شرایط کالاها و خدمات مورد تأیید) ساخته و ارائه نماید.
  • شرکت دارای حداقل معادل ۲ نفر نیروی انسانی پاره وقت بوده که حداقل یک نفر از آنها، در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان شرکت متخصص باشد.

شرکت‌های نوپا حداکثر ۲ سال می‌توانند از تأییدیه  دانش بنیان نو پا از طرف کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان و نظارت بر اجرا استفاده نمایند و بعد از دو سال باید شرایط یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولیدی یا صنعتی را داشته باشد در غیر این صورت درجه دانش بنیان از آنها گرفته خواهد شد.

در ضمن اگر در این دو سال، شرکت دانش بنیان نو پا محصول یا خدمتی را بخواهد به کالاها یا خدمات دانش بنیان خود اضافه نماید، باید در زمان ارزیابی معافیت مالیاتی، محصول خود را به کارگزار مربوطه معرفی و بعد از ارزیابی آن طبق آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، در صورت تأیید به محصولات دانش بنیان شرکت متقاضی اضافه می‌شود.

نوشتهٔ پیشین
شرکت دانش بنیان صنعتی
نوشتهٔ بعدی
شرکت دانش بنیان تولیدی

نتیجه‌ای پیدا نشد.