شرکت دانش بنیان فرآیندی و خدماتی

شرکت دانش بنیان فرآیندی و خدماتی چیست؟

شرکت‌هایی که کالا یا خدمات ارائه شده از آنها به هیچ عنوان دانش بنیان نبوده و جزء کالاها یا خدمات روتین می‌باشد اگر این کالاها یا خدمات غیر دانش‌بنیان را توسط تجهیزات و فرآیندهایی که حائز شرایط آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌‌ها و موسسات دانش بنیان باشد تولید نمایند می‌توانند امتیاز  دانش بنیان صنعتی را دریافت کنند. قابل ذکر است تفاوت شرکت‌های دانش بنیان صنعتی با دانش بنیان‎‌های تولیدی و نوپا فقط در عدم استفاده معافیت مالیاتی درشرکت‌های دانش بنیان صنعتی می‌باشد.

شرایط تأیید کالا یا خدمات شرکت دانش بنیان فرآیندی و خدماتی

همانطور که توضیح داده شد در شرکت‌های دانش بنیان فرآیندی و خدماتی، تجهیزات و فرآیندهایی که با آنها کالاها یا خدمات غیر دانش بنیان ارائه می‌دهند، مورد بررسی طبق آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان قرار می‌گیرد.

شرکت‌های دانش بنیان فرآیندی و خدماتی به دو دسته، نوع ۲ و نوع ۳ تقسیم می‌شوند. ولی معیارهای سطح فناوری کالا یا خدمات برای تجهیزات و فرآیندهایی که از طریق آنها کالا یا خدمات غیر دانش بنیان ارائه می‌شود یکسان می‌باشد. معیارهای مورد بررسی جهت مشخص سازی درجه دانش بنیانی اینگونه شرکت‌ها شامل دو بخش زیر می‌باشد.

  • سطح فناوری تجهیزات و فرآیندها
  • تسلط بر دانش فنی

 

شرایط تجهیزات و فرآیندهای مورد تأیید

سطح فناوری تجهیزات و فرآیندها

تجهیزات و فرآیندها باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا بوده به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونهٔ آزمایشگاهی یا صنعتی محصول به دلیل پیچیدگی فنی

  • به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
  • نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
  • منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول، شده باشد.

تسلط بر دانش فنی

دانش فنی طراحی کالاها و خدمات یا یک زیر سیستم اصلی کالا و خدمات یا دانش فنی طراحی و اجرای فرآیند تولید پیچیده کالا و خدمات از طریق یکی از روش‌های زیر کسب شده باشد

  • عمدتاً به صورت داخلی تحقیق و توسعه یافته باشد
  • درصد بیشتری از محصول از طریق مهندسی معکوس کسب شده باشد.
  • دانش فنی یا فرایند پیچیده تولید محصول از مجموعه‌های بیرونی کسب شده باشد، ولی شرکت متقاضی توانسته در محصول یا فرآیند پیچیده تولید محصول، تغییرات اساسی ایجاد کند

در صورتی که تسلط بر دانش فنی بر روی کالاها و خدمات دانش بنیان توسط افراد اصلی شرکت، قبلاً در مجموعه دیگری (از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سایر شرکت‌های انشعابی و زایشی) انجام شده باشد تسلط بر دانش فنی مورد تأیید خواهد بود.

 

نیازمندی‌های شرکت دانش بنیان صنعتی نوع ۲ مورد تأیید

  • حداقل ۵۰ درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت از محل فروش کالاها و خدمات که لزوماً در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان نبوده و همه معیارهای بالا (شرایط تجهیزات و فرآیندهای مورد تأیید) را ندارد با استفاده از تجهیزات و فرآیندهای حائز همه معیارهای (شرایط تجهیزات و فرآیندهای مورد تأیید) باشد.
  • برای ۶ ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی برای حداقل ۳ نفر از کارکنان تمام وقت شرکت ارائه شود.

 

نیازمندی‌ها شرکت دانش بنیان صنعتی نوع ۳ مورد تأیید

  • ساخت تجهیزات یا فرآیندهایی که شامل همه معیارهای فوق(شرایط تجهیزات و فرآیندهای مورد تأیید) بوده و حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی تولید شده و شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالاها و خدمات که لزوماً در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان نبوده بپردازد که الزاما شامل همه معیارهای بالا (شرایط تجهیزات و فرآیندهای مورد تأیید) نخواهد بود.
  • حداکثر ۳ سال از زمان تأسیس شرکت گذشته باشد.
  • شرکت دارای حداقل ۲ نفر نیروی انسانی پاره وقت بوده که حداقل یک نفر از آنها متخصص باشد.

 

اگر شرکتی به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی نوع ۲ یا ۳ از طرف کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان و نظارت بر اجرا مورد تأیید قرار بگیرد در سامانه شرکت متقاضی یا درصورت اطلاع رسانی به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی معرفی می‌شود.

نوشتهٔ پیشین
شرکت دانش بنیان نرم و هویت ساز
نوشتهٔ بعدی
شرکت دانش بنیان صنعتی

نتیجه‌ای پیدا نشد.