شرکت دانش بنیان صنعتی

شرکت دانش بنیان صنعتی چیست؟

شرکت‌های دانش بنیان صنعتی با توجه به داشتن معیارهای آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان دارای سابقه و تجربه کافی در زمینه فعالیت خود می‌باشند. لازم به ذکر است اگر شرکتی به هر نحو، گواهینامه دانش بنیان صنعتی را از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان و نظارت بر اجرا دریافت نماید به غیر از حمایت معافیت مالیاتی بر روی محصولات تأیید شده، می‌تواند از تمام حمایت‌ها و تسهیلات بابت محصولات تأیید شده خود استفاده نماید. شرکت‌های دانش بنیان با توجه به سابقه بالا در عرصه شغلی و تخصصی خود معیارهای عمومی اقتصادی را دارا بوده و در دسته بندی به نسبت شرکت‌های نوپا، شرکت‌هایی با مراودات مالی بالاتر قرار خواهند گرفت.

معیارهای مورد نیاز  شرکت دانش بنیان صنعتی

معیارهای فنی محصولات شرکت متقاضی صنعتی هیچ گونه تفاوتی با شرکت‌های تولیدی ندارد اما با توجه به میزان سابقه تجربی و اقتصادی اینگونه شرکت‌ها، معیارهای زیر مورد بررسی قرار گرفته و درصورت محرز شدن تمامی معیارها با دسته بندی شرکت‌های دانش بنیان صنعتی شناخته خواهند شد.

  • سطح فناوری کالا یا خدمت
  • وضعیت تولید کالا یا خدمات
  • تسلط بر دانش فنی

شرایط تأیید کالا یا خدمات شرکت دانش بنیان صنعتی

سطح فناوری کالا یا خدمت

 کالاها و خدمات باید از سطح فناوری بالا یا متوسط به بالا برخوردار باشند. به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونهٔ آزمایشگاهی یا صنعتی محصول به دلیل پیچیدگی فنی:

  • به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
  • نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
  • منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول شده باشد.

خدمات جانبی (نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی) مرتبط با کالاها و خدماتی که توسط شرکت متقاضی ساخته شده و حائز معیارهای فوق باشند، همچنین خدمات (دانش ‌فنی، فناوری و طراحی) بر روی کالاها و خدمات حائز معیارهای فوق بعنوان خدمات دارای معیار، پذیرفته خواهد شد.

وضعیت تولید کالا یا خدمات

کالاهایی که توسط شرکت متقاضی تولید می‌شود، باید در مرحله تولید یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشد. خدماتی که توسط شرکت متقاضی ارائه می‌شود باید دارای اسناد فروش باشد.

تسلط بر دانش فنی

دانش فنی طراحی کالاها و خدمات یا یک زیر سیستم اصلی کالا و خدمات یا دانش فنی طراحی و اجرای فرآیند تولید پیچیده کالا و خدمات از طریق یکی از روش‌های زیر کسب شده باشد:

  • عمدتاً به صورت داخلی تحقیق و توسعه یافته باشد
  • درصد بیشتری از محصول از طریق مهندسی معکوس کسب شده باشد.
  • دانش فنی یا فرایند پیچیده تولید محصول از مجموعه‌های بیرونی کسب شده باشد، ولی شرکت متقاضی توانسته در محصول یا فرآیند پیچیده تولید محصول، تغییرات اساسی ایجاد کند.

در صورتی که تسلط بر دانش فنی بر روی کالاها و خدمات دانش بنیان توسط افراد اصلی شرکت، قبلاً در مجموعه دیگری (از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سایر شرکت‌های انشعابی و زایشی) انجام شده باشد، بند تسلط بر دانش فنی مورد تأیید خواهد بود.

نیازمندی‌های شرکت دانش بنیان صنعتی

  • درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته یا طبق آخرین اظهارنامه مالیاتی، ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان دارای همه معیارهای بالا (شرایط کالاها و خدمات مورد تأیید) و حداقل سه میلیارد ریال فروش و همزمان بیش از ده درصد از درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد.

 

  • برای ۶ ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی برای حداقل ۳ نفر از کارکنان تمام وقت شرکت ارئه شود

 

  • همه شرکت‌های متقاضی دریافت امتیاز دانش بنیان ابتدا به صورت دانش بنیان تولیدی ارزیابی می‌شوند. اگر شرکت متقاضی، معیارهای شرکت‌های دانش بنیان تولیدی مورد تأیید را نداشته باشد، در اولویت اول با داشتن شرایط شرکت‌های دانش بنیان نوپا مورد تأییدقرار خواهد گرفت. اگر به صورت نوپا مورد تأیید قرار نگیرد، می‌توان با داشتن شرایط شرکت‌های دانش بنیان صنعتی،بعنوان یک شرکت دانش بنیان صنعتی مورد تأیید قرار گیرد.
  • اگر شرکتی به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی از طرف کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان و نظارت بر اجرا مورد تأیید قرار بگیرد، از طریق سامانه شرکت متقاضی یا اطلاع رسانی از طریق پیامک، ایمیل و یا فکس به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی به اطلاع شرکت متقاضی خواهد رسید.
نوشتهٔ پیشین
شرکت دانش بنیان فرآیندی و خدماتی
نوشتهٔ بعدی
شرکت دانش بنیان نوپا

نتیجه‌ای پیدا نشد.