شرکت دانش بنیان تولیدی

شرکت دانش بنیان تولیدی چیست؟

شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان تولیدی با توجه به داشتن معیارهای آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان دارای سابقه و تجربه خوبی در تولید محصولات و ارائه خدمات خود می‌باشند. شرکت‌های تولیدی عمدتا شرکت‌هایی هستند که سه سال از سابقه تاسیس آنها گذشته است، اینگونه شرکت‌ها با توجه به اینکه فعالیت اقتصادی داشته‌اند، باید اظهارنامه مالیاتی داشته و گواهینامه‌های متعدد با توجه به نوع فعالیت خود اخذ نموده‌ باشند . شرکت‌های  دانش بنیان تولیدی باید تمام معیار های فنی، مالی و سیستمی را باهم داشته باشند.

معیارهای مورد نیاز شرکت دانش بنیان تولیدی

فهرست معیارهای فنی مورد نیاز شرکت های تولیدی در سه بخش زیر قابل بررسی می‌باشد.

  • سطح فناوری کالا با خدمت
  • وضعیت تولید کالا یا خدمات
  • تسلط بر دانش فنی

شرایط تأیید کالا یا خدمات شرکت دانش بنیان تولیدی

شرکتهایی که متقاضی تاییدیه  شرکت دانش بنیان تولیدی هستند، باید موارد زیر را دارا باشند و تنها در صورت دارا بودن همه مواردی که در ادامه توضیح داده شده است، بعنوان یک شرکت دانش بنیان تولیدی مورد تایید قرار خواهند گرفت.

سطح فناوری کالا یا خدمت

کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا بوده به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونه آزمایشگاهی یا صنعتی محصول به دلیل پیچیدگی فنی:

  • به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
  • نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
  • منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول، شده باشد.

خدمات جانبی (نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی) مرتبط با کالاها و خدماتی که توسط شرکت متقاضی ساخته شده و حائز معیارهای فوق باشند؛ همچنین خدمات (دانش ‌فنی، فناوری و طراحی) بر روی کالاها و خدمات حائز معیارهای  فوق بعنوان خدمات دارای معیار پذیرفته می­شوند.

وضعیت تولید کالا یا خدمات

کالاهایی که توسط شرکت متقاضی تولید می‌شود، باید در مرحله تولید یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشد. خدماتی که توسط شرکت متقاضی ارائه می‌شود، باید دارای اسناد فروش باشد.

دانش فنی طراحی کالاها و خدمات یا یک زیر سیستم اصلی کالا و خدمات یا دانش فنی طراحی و اجرای فرآیند تولید پیچیده کالا و خدمات، از طریق یکی از روش‌های زیر کسب شده باشد:

  • عمدتاً به صورت داخلی تحقیق و توسعه یافته باشد
  • درصد بیشتری از محصول از طریق مهندسی معکوس کسب شده باشد.
  • دانش فنی یا فرایند پیچیده تولید محصول از مجموعه‌های بیرونی کسب شده باشد، ولی شرکت متقاضی توانسته در محصول یا فرآیند پیچیده تولید محصول، تغییرات اساسی ایجاد کند

در صورتی که تسلط بر دانش فنی بر روی کالاها و خدمات دانش بنیان توسط افراد اصلی شرکت، قبلاً در مجموعه دیگری (از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سایر شرکت‌های انشعابی و زایشی) انجام شده باشد، تسلط بر دانش فنی مورد تأیید خواهد بود.

نیازمندی‌های شرکت دانش بنیان تولیدی

  • حداقل ۵۰ درصد از درآمد یک سال گذشته که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است، ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان دارای همه معیارهای بالا (شرایط کالاها و خدمات مورد تأیید) باشد.
  • پرداخت بیمه برای حداقل ۳ نفر از کارکنان تمام وقت شرکت به مدت حداقل ۶ ماه
  • نسبت کارکنان تمام وقت در بخش اصلی با مدرک حداقل کارشناسی، به کل کارکنان تمام وقت فعال در بخش‌های اصلی، برای تمامی شرکت ها حداقل ۳۰ درصد و برای شرکت‌های بیش از ۵۰ نفر نیروی انسانی حداقل ۲۰ درصد باشد.

همه شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه دانش بنیان  ابتدا به صورت دانش بنیان تولیدی ارزیابی می‌شوند. اگر شرکت متقاضی، معیارهای (شرایط شرکت‌های دانش بنیان تولیدی) را نداشته باشد، در اولویت اول با داشتن  شرایط شرکت‌های دانش بنیان نوپا ، به صورت نوپا تأیید می‌شود. اگر به صورت نوپا مورد تأیید قرار نگیرد، می‌توان با داشتن (شرایط شرکت‌های دانش بنیان صنعتی) به صورت صنعتی مورد تأیید قرار بگیرد.

نوشتهٔ پیشین
شرکت دانش بنیان نوپا
نوشتهٔ بعدی
معافیت مالیاتی

نتیجه‌ای پیدا نشد.