دیدار هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان با رئیس سابق اتاق ایران

اخبار

جلسه هم اندیشی هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان با جناب آقای مهندس جلال پور مؤسس و رئیس انجمن پسته ایران، رییس سابق اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تاریخ ۱۷ مرداد ۹۷ برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر جمعه زاده رییس هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان ضمن تشکر از آقای مهندس جلال پور و بیان کلیات انجمن اظهار داشت: یکی از دغدغه هایی که در استان کرمان وجود داشت واگرایی در زمینه های فناوری و نوآوری است و بستر کسب و کارهای نوینی که دنیا وارد آن ها شده است در استان کرمان وجود ندارد و این باعث شد که یک هم افزایی در این خصوص صورت پذیرد که منجر به تشکیل انجمن شرکت های دانش بنیان در آذر ۹۶ شد.
او افزود: دو استراتژی برای انجمن تعریف شد، یکی موردی با مسائل برخورد نشود زیرا ممکن است به جایی نرسد و هم اینکه شرکت های بعدی که دانش بنیان می شوند با مشکلات جدیدی رو برو می شوند که حل کردن تمام این مشکلات عملی نیست و استراتژی دوم اینکه بصورت جامع با مشکلات برخورد شود که منجر به بهبود فضای کسب و کار شود زیرا در کشور ما همواره نگرش از بالا به پایین است و هیچ گاه شخصی پاسخگوی مشکلات بوجود آمده نیست و بخش خصوصی تاوان اشتباهات را پس داده است. در نتیجه برای مشارکت برای تصمیم گیر ها و سیاست گذاری در حوزه فناوری با مقاومت های زیادی مواجه هستیم. بخش خصوصی با مشکلات زیادی رو به رو شده است و خود راه حلی برای آن ها اندیشیده است و پیشنهادی بهتر در حوزه فناوری ارائه می دهد و اینکه یک مرجع برای حوزه فناوری وجود ندارد و در این اکوسیستم هیچ گونه زنجیره واحدی وجود ندارد و باید ارتباطات موثری بین نهادهای فناوری وجود داشته باشد تا بتوان بستر کسب و کار را محیا کرد. و این امر منجر به تشکیل شورای عالی فناوری شد که مباحث فناوری را سیاست گذاری، برنامه ریزی و آینده نگری کند.
رییس انجمن شرکت های دانش بنیان در خصوص راه انداری صندوق پژوهش و فناوری در استان کرمان گفت: شرکت های دانش بنیان و فناور سرمایه اصلی آن ها فکری است و بانک ها هیچگونه ارزشی برای سرمایه فکری قائل نمی شوند و نیاز است صندوقی ایجاد شود که ماهیت vc داشته باشد. از این رو صندوق پژوهش و فناوری با سرمایه اولیه بالغ بر ۳ میلیارد تومان راه اندازی شد که بتواند تامین مالی شرکت های دانش بنیان و فناوری را انجام دهد که بر خلاف بانک ها چابک هستند و هم بتوانند بصورت خطرپذیر عمل کنند.
وی افزود: بطور مثال ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح های اشتغالزایی روستایی وجود دارد اما از این میزان ۳۰ میلیارد اختصاص داده شده است و هیچگونه معیاری برای ارزیابی، نظارت و توانمندسازی وجود ندارد پس اگر ما صندوقی داشته باشیم که بودجه ها و اعتباراتی که وجود دارد در آن جمع شوند می توان ارزیابی ، نظارت و توانمندسازی و همچنین تامین مالی شرکت ها را بصورت هدفمند انجام داد.
در ادامه جلسه مهندس جلال پور ضمن خرسندی از تشکیل انجمن شرکت های دانش بنیان بیان کرد: اقتصاد ایران مسیرهای متفاوتی را طی کرده است و ما به سمت اقتصاد توزیعی پیش رفتیم نه اقتصاد تولیدی و اگر حاکمیت بخواهد این مسیر را اصلاح کند مدت زیادی طول می کشد و شاید هم توان این کار را نداشته باشد. یکی از راه ها و عملکردهایی که می تواند تغییر جدی در ساختار اقتصادی کشور بوجود آورد کارها و مباحث دانش بنیانی است. در دنیای آتی شرایطی برای کارهای غیرشفاف و رانتی وجود ندارد پس باید اقتصاد را به طرف بخش خصوصی آورد که یک اقتصاد سالم و دور از رانت و غیرشفاف است و می تواند پایه یک اقتصاد پایدار باشد و همه این مباحث در فعالیت های دانش بنیانی جمع شده است.
وی در ادامه افزود: بخش خصوصی و کارهایی که توسط بخش خصوصی انجام می شود توسعه پایدار است حتی اگر با تکنولوژی روز خودش را همراه نکند چون که برخی از اقتصاد امروز و آینده در فضای قبل سیر خواهد کرد. بحث دانش بنیانی می تواند مهم ترین محور توسعه پایدار باشد.
مهنس جلال پور بیان کرد: در هر کاری باید ۳ آیتم را مد نظر قرار داد:
۱.منافع ملی آن بیشتر از منافع شخصی باشد.
۲.پایه گذار یک کار نوباشد و در توان هر شخصی نباشدکه این کار را انجام دهد.
۳.برای توسعه بخش خصوصی و پایدار کردن توسعه و برای قوت دادن بخش خصوصی در آن راه کارها و امکاناتی وجود داشته باشد
و تنها کاری که هر سه این خصوصیات در آن وجود دارد کارهای نو و دانش بنیانی است و برای توسعه پایدار، تمرکز باید روی بخش خصوصی باشد و چون کارهای دانش بنیانی توسط بخش خصوصی انجام می شود و کمترین وابستگی را به دولت دارند باید محور اصلی قرار بگیرند تا اقتصاد پایدار را به همراه داشته باشد.

نوشتهٔ پیشین
برگزاری جلسه هم اندیشی انجمن با شرکت های دانش بنیان
نوشتهٔ بعدی
بازدید از شرکت های دانش بنیان بارز کلید و لاوان تابلو

نتیجه‌ای پیدا نشد.