استان کرمان با داشتن ظرفیت ها و توانمندی های فراگیر و گسترده در بخشهای مختلف از مزیت پذیرترین استانهای کشور میباشد.

بهره برداری از توانمندی ها و رفع محدودیت ها نیازمند اتخاذ راهبردی جدید میباشد.

یکی از راهبردهای که می‌تواند، استان کرمان را در این جهت کمک نماید، توسعه مبتنی بر دانش و فناوری و ارتقاء مولفه های اقتصاد دانش‌بنیان می باشد، در حقیقت توجه به مولفه های دانش بنیان در حوزه اقتصاد، موجب بهره برداری شایسته از ظرفیت‌ها و رفع محدودیت های استان می شود.

در همین راستا به منظور تحقق سند چشم انداز توسعه استان کرمان، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه های مختلف، سیاست‌های کلی برنامه های پنج ساله توسعه و برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ جمال وفایی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی را مورد توجه و تاکید قرار داده است، “شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان” به عنوان قرارگاه مرکزی ارتقاء جایگاه استان کرمان در اقتصاد دانش بنیان با مسئولیت مستقیم استاندار تشکیل می شود.

بدین منظور در روز پنجشنبه مورخ ۲ تیرماه˛ اولین جلسه “کمیته تسهیل کسب و کار˛ اشتغال آفرینی و حمایت قضایی” به موجب حکم استاندار محترم و با هدف ایفای نقش موثر در تحقق اهداف شعار سال ۱۴۰۱ در استان تشکیل شد.

محورهای مهم دستور کارجلسه که “بررسی مصادیق عملیاتی ظرفیت های قانون جهش تولی دانش بنیان در دستگاه های اجرایی استان” می باشد˛ به شرح زیر است:

  1. پیگیری و راهکارهای تامین مالی جهت تسهیل صدور مجوز سرمایه گذاری
  2. اضافه شدن اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی
  3. الزام دستگاه ها به پذیرش مطالبات شرکتهای دانش بنیان برای تضمین انجام تعهدات
  4. صدور سند برای ساختمان های بخش خصوصی
  5. امکان واگذاری اراضی پارک علم و فناوری
  6. تخصیص فضای مازاد دستگاه ها به استقرار شرکت های دانش بنیان
  7. رسیدگی به اختلافات شرکت های دانش بنیان در شعب تخصصی دادگاه ها
  8. عدم نیاز دستگاه ها به برگزاری مناقصه به برگزاری محصولات دانش بنیانی که برای اولین بار در کشور تولید شده اند

در این راستا آقای مهندس عابد شیخ یهایی رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان ˛ پیرامون مسائل و مشکلات شرکت ها دانش بنیان و فناور صحبت کردند قرار بر این شد که یک بانک اظلاعاتی درمورد همه شرکت های دانش بنیان استان تهیه شود تا مسائل و مشکلات این شرکتها برطرف شود.

همچنین دکتر محمدجواد رستمی˛ عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای دانش بنیان درمورد تاسیس کارگاه هایی جهت نوآوری و استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و ارتقا بخش تحقیق و توسعه این شرکتها صحبت کردند.