برگزاری سی و سومین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی

اخبار

سی و سومین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی با دستور کار : ارائه پیشنهادات بخش خصوصی جهت بهبود فضای کسب و کار، با حضور آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور و به ریاست آقای دکتر فدایی سرپرست استانداری کرمان در روز دوشنه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ساعت ۸ در محل سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد.

در این جلسه آقای مهندس طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی کرمان ضمن خوشامد گویی، بیان کرد: باید موضوعات اساسی را مطرح کنیم و صحبت های بخش خصوصی را بشنویم و با اشاره به دکتر نهاوندیان گفت: دولتی که شما به عنوان نماینده بخش خصوصی در آن هستید، باید این اجازه را بدهد که بخش خصوصی بتواند جایگاه اقتصادی خود را در کشور پیدا کند و در طی این سال ها در مجامع تصمیم گیری دولت چه تغییر محسوسی در رویارویی با بخش خصوصی صورت گرفته است و با مطرح کردن سوال آیا نمایندگان بخش خصوصی توانسته اند در شوراهای مهم دولتی نقش داشته باشند و در بین مدیران خیر بخش خصوصی نقشی داشته باشند، به صحبت های خود ادامه داد.

وی همچنان افزود که :زمانی که شورای عالی معادن تشکیل شد،اتاق بازرگانی به عضویت این شورا در آمد اما اتاق در تصمیم گیری ها هیچگونه رای نداشت و همچنین با اعلام سیاست های ارزی ، بخش خصوصی برای تصمیم گیری ها مشارکت داده نشد.

مهندس طبیب زاده در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که: برای بهبود فضای کسب و کار نیاز است که بخش خصوصی مشارکت داشته باشد و حتی آقای دکتر جهانگیری در یک بخشنامه اعلام کرد که قبل از هر تصمیمی باید با بخش خصوصی مشورت شود اما در هیچ یک از موضوعات اساسی به بخش خصوصی اهمیتی داده نشد. ما در این شرایط فعلی نیاز به مشارکت آحاد جامعه بخصوص فعالان بخش خصوصی است.رییس اتاق بازرگانی کرمان در بخش دیگر صحبت های خود افزود: موضوع دیگر بحث اعتماد بین دولت و بخش خصوصی است. باید یادمان باشد که در زمان دفاع مقدس چگونه اعتمادی بین مردم و دولت برقرار بود و با یک ندا چگونه مردم داوطلبانه به خط مقدم جبهه شتافتند و اگر آن دوره را با امروزه مقایسه کنیم مثلا درخواست یکی از مقامات ارشد دولت از مردم برای تحویل طلا و ارز، شاهد چگونگی ارزیابی و واکنش هایی که مردم نشان داده اند هستیم و به میزان اعتماد مردم از دولت پی خواهیم برد.

او گفت: ما برای عبور از این بحران به اعتماد سازی نیاز داریم و خواستار این شد که دولت  بازآفرینی اعتماد را در دستور کار خود قرار دهد و اگر نتوانیم این اعتماد سلب شده را برگردانیم نمی توان مشارکت بخش خصوصی را داشته باشیم.

در ادامه این جلسه دکتر جمعه زاده رییس انجمن دانش بنیان استان کرمان در خصوص ضرورت تحرک بخشی به فعالیت های توسعه ای شرکت های دانش بنیان، ضمن خیر مقدم به مهمانان، گفت: در واقع این مطلب اثبات شده است که رشد اقتصادی هر کشور، استفاده از دانش و فناوری در اقتصاد است چون با این روش به رشد پایدار می رسیم.

وی با ذکر یک مثال گفت: در استان کرمان ارزش صادراتی یک محصول ۳ دلار برای هر کیلو گرم بوده است اما زمانی که آن محصول در قالب یک محصول دانش بنیان صادر شد ارزش آن به ۱۵ دلار برای هر کیلو گرم رسید که هم باعث افزایش بنیه اقتصادی کشورشد و هم با این روش اقتصاد کشور را در مقابل تحریم ها بیمه می کنیم و هم باعث اشتغال زایی می شود.

رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان اشاره کرد که: بین رشد اقتصادی و سرمایه گذاری ارتباط مستقیم وجود دارد اما شرکت های دانش بنیان و فناور سرمایه اقتصادی چندانی ندارند و سرمایه اصلی آن ها فکر و دانش آن ها است و بانک ها برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکت ها هیچ گونه ارزشی برای این مقوله قائل نیستند و از طرفی هم صندوق نوآوری و شکوفایی به دلیل دور بودن از کرمان و زمانبر بودن پروسه اداری، نارضایتی شرکت ها را در بر داشته است. طبق ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید در آیین نامه اجرایی آن، دولت موکلف است که در توسعه صندوق های غیر دولتی مشارکت داشته باشد و پیشنهاد مطرح شده این است که باید صندوق های پژوهش و فناوری استان را تقویت کنیم که هم در تمامی استان ها مرجعی باشند که فرایندهای ارزیابی و نظارت را دقیق انجام بدهند و در طول اجرا توانمندسازی، طرح را به نحو احسن حمایت کنند.

وی افزود: ما از لحاظ منابع کمبود نداریم اما این منابع بصورت بهینه استفاده نمی شوند. طبق تبصره بند الف ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید و یا بند ب ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه، ۱۰ درصد از حقوق دولتی و یا ۱ درصد اعتبارات دستگاه های دولتی و یا ۳۳ درصد سود آنها ،برای طرح های پژوهش و فناوری، وجود دارد اما برای مثال ۷۰ میلیارد تومان که برای استان کرمان وجود دارد برای این گونه طرح ها چقدر از این  مبلغ در طرح ها استفاده شده است؟ پس باید یک مرجع وجود داشته باشد که تمامی این موارد همگرا شوند که شرکت ها بتوانند رشد کنند.

دومین نکته ای که دکتر جمعه زاده به آن اشاره کرد تصمیماتی است که همواره از بالا به پایین به بخش خصوصی از طرف دولت دیکته شده است و همواره بخش خصوصی تاوان آن را داده است. او پیشنهاد داد که استان کرمان به عنوان یک پایلوت باشد تا این تصمیمات از بخش خصوصی به بخش دولتی داده شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که: ذیل شورای برنامه ریزی توسعه استان، کارگروه تخصصی پژوهش، آموزش، فناوری و نوآوری وجود دارد. اما تجربه نشان داده است هر جا که پژوهش و فناوری در کنار هم باشند فناوری در سایه پژوهش می ماند. نمونه بارز آن معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ها است که ۹۵ درصد کارهای آن ها مربوط به کارهای پژوهشی است.

انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان در این خصوص اینگونه پیشنهاد خود را ارائه داد که: می توان این کارگروه را به دو کارگروه مجزا به عناوین کارگروه آموزش و پژوهش و کارگروه فناوری و نوآوری تقسیم بندی نمود و دبیرخانه آن انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان شود و استان کرمان پایلوت این پیشنهاد باشد.

دکتر جمعه زاده رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان در آخر صحبت های خود از آقای دکتر نهاوندیان درخواست کرد که یک نماینده از طرف خود  را برای پیگیری مطالبات خواسته شده در این جلسه انتخاب کنند که تشکیل این جلسات ماحصل مطلوبی داشته باشد.

در ادامه جلسه دیگر نمایندگان از کمیسیون های دیگر پیشنهادات خود را مطرح کردند و دکتر نهاوندیان در مورد اقتصاد کشور صحبت کرد و قرار شد که نتیجه و مصوبات این جلسه را در روزهای آتی به اطلاع حضار برساند.

 

انجمن دانش بنیان, انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان, شرکت دانش بنیان, شورای گفتگو, عابد شیخ بهایی
نوشتهٔ پیشین
صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان
نوشتهٔ بعدی
برگزاری جلسه هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان با رییس اتاق بازرگانی