بدون شک در مباحث مربوط به آموزش˛ به افزایش دانش و مهارت جهت انجام یا بهبود وظایف و شغل ها پرداخته میشود.

آموزش از رکن های اساسی برای افزایش بهره وری در واحدهای صنعتی است. ارائه آموزش های لازم در بخش صنعت یک استان˛ نیازمند تحول در فنی و حرفه ای است و تا زمانی که این تحول رخ ندهد کسب و کار اتفاق نمی افتد.

با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از روشهای نوین برای نیازسنجی آموزشی˛ روش مبتنی بر الگوی شایستگی می باشد˛ پذیرش و گسترش سریع رویکرد شایستگی بدلیل مزایای متفاوتی است که این رویکرد برای سازمانها و مدیران در سطوح مختلف دارد. شایستگی ها برای افزایش عملکرد یک سازمان و کارکنان و بازدهی مزیت رقابتی استفاده میشود. همچنین مطالعات موردی نشان می دهد که سازمانها به دلایل گوناگون نظیر˸ افزایش بهره وری کارمند˛ کاهش هزینه های آموزش˛ کاهش جابجایی کارکنان تاکید بر ظرفیت های افراد به جای شغل آنها˛ انتقال رفتارهای ارزشمند و فرهنگ سازمانی و تقویت رفتار تیمی و متقابل از شایستگی ها استفاده میکنند˛ به علاوه استفاده از شایستگی ها روشی است برای یکپارچه کردن استراتژی منابع انسانی با استراتژی سازمان و اضافه کردن عملکرد ارزش به سازمان است. در کشور ما سازمانها از رویکرد شایستگی˛ بیشتر جهت مقاصد جانشین پروری و ارزیابی عملکرد افراد استفاده نموده اند و کمتر مبنای نیازسنجی آموزشی قرار گرفته است.

بدین منظور روز شنبه مورخ ۸ مردادماه سازمان صنعت˛ معدن˛ تجارت استان با همکاری اتاق بازرگانی˛ صنایع˛ معادن و کشاورزی و دانشگاه باهنر و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان  با هدف اطلاع از نیازهای آموزشی و برنامه ریزی بهتر جهت ارائه آموزش های کاربردی و اثربخش به جامعه فعالان اقتصادی ˛ طرحی تحت عنوان ” نیازسنجی آموزشی واحدهای صنعتی استان” در دست اجرا دارد. جلسه با منتخبینی از بنگاه های اقتصادی استان برگزار شد.

یکی از مسائل پیشرو در این حوزه ساختارمند نبودن الگوی نیازسنجی آموزشی است˛ که  برای حل این مسئله ابتدا باید نیاز واقعی فعالان اقتصادی در حوزه آموزش شناسایی شود و سپس دوره های آموزشی با حداقل هزینه و اساتید خبره در ان حوزه برگزار شود.

این آموزشها در سه حوزه مهارت فنی و تکنیکی˛ مهارت انسانی و مدیریتی و مهارت راهبردی دسته بندی می شوند˛ که مهم ترین اینها˛ بحث اموزشهای تخصصی  در حوزه مهارت مدیریتی است.

در این راستا انجمن شرکت های دانش بنیان به منظور ارتقا شاخص های تولید˛ ملزم به  ارائه لیست شرکت های دانش بنیان با تعداد حداقل ۱۵ تا ۱۰۰ پرسنل به سازمان صنعت˛ معدن و تجارت شد و تصمیم گرفته شد که جلسه ای با شرکت های دانش بنیان استان برگزار شود تا در این جلسه نیاز سنجی و عارضه یابی این شرکتها صورت گیرد و دوره های اموزشی تخصصی در حوزه های مختلف برگزار شود.

هدف از این جلسه نیازسنجی آموزشی واحدهای صنعتی بود به گونه ای که با تعریف پروژه های بهبود برای این واحدها˛ گامی در جهت ارتقا شاخض های تولید برداشته شود.