برگزاری جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی با موضوع شرکت های دانش بنیان

اخبار

در سی امین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی با موضوع: “بررسی مسائل و مشکلات شرکت های دانش بنیان” که در سالن اجتماعات پیامبر اعظم استانداری در روز پنج شنبه مورخ ۹۶/۱۲/۰۳ برگزار شد،”مهدی طبیب‌زاده” رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه استان فراهم است که باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کرد. با توجه به  تشکیل انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور جوانان فعال در زمینه دانش بنیانی ، اشاره کرد که : وی با اشاره به پتانسیل بالای استان در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: استان کرمان با داشتن ۵۸ شرکت دانش بنیان رتبه یازدهم کشور در این زمینه قرار دارد مه نسبت به جمعیت و امکانات استان باید قریب به ۱۲۰ شرکت باشند و سال آینده معیار اصلی انتخاب صادرات کالاهای استراتژیک است و همه امکانات برای جهش فناورانه استان فراهم است و اگر بخواهیم روال تولید سنتی کالا را پیش گرفت قطعا از صحنه رقابت حذف خواهیم شد.

در ادامه عماد جمعه زاده رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان دارای دو نکته اساسی در خصوص ماهیت شرکت های دانش بنیان که ” فعالیت در بخش خصوصی” و ” خلاقیت و نوآوری” را شامل می شود ،موانع نیل به موفقیت شرکت های دانش بنیان را مطرح و راه کارهای پیشنهادی مطرح شد.

با ممارست و پیگیری های انجمن شرکت های دانش بنیان مصوبات ذیل به تصویب رسیدند:

موانع

  • عدم نقش آفرینی بخش خصوصی فناور در تصمیم گیری ها و عدم وجود مرجع واحد جهت سیاست گذاری توسعه فناوری استان: علیرغم اینکه شرکت های فعال در کسب و کار دانش بنیان دارای قابلیت نوآوری و خدباوری در ایجاد کسب و کار می باشند ولی تاکنون از پتانسیل آنها در مشارکت در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های توسعه فناوری استفاده نشده است.

مصوبات و راه کارها

  • راه اندازی شورای عالی فناوری و نوآوری استان و تعیین انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان به عنوان دبیر آن مطابق با اعضاء و فعالیت پیوست

سطح و مدت زمان اجرا

  • استانی و ۲ ماه

موانع

  • عدم وجود برنامه ای مشخص و عملیاتی در ارتباط با توسعه فناوری در استان، مشخص نبودن مسئولیت، اهداف و جایگاه هر نهاد در این ارتباط، جزیره ای عمل کردن و موازی کاری و همپوشانی فعالیت نهادها در حوزه توسعه فناوری

مصوبات و راه کارها

  • تهیه و تدوین نقشه راه توسعه فناوری استان کرمان که در آن نیازها و الزامات توسعه فناوری استان و همچنین موانع و مشکلات مربوط به توسعه فناوری دسته بندی و برنامه ها و اقدامات اجرایی برای تثبیت زنجیره فناوری در استان پیشنهاد گردد. همچنین نقش و مسئولیت دستگاه های اجرایی در این زنجیره تعیین و تمامی نهادهای ذیربط موظف به اجرا آن گردد.

سطح و مدت زمان اجرا

  • استانی و ۶ ماه

موانع

عدم اعمال بخشنامه ۳/۱۴ و ۹/۱۴ ر رسیدگی های اولیه قراردادهای شرکت های دانش بنیان در شعب تامین اجتماعی استان

مصوبات و راه کارها

  • شعبه یک سازمان تامین اجتماعی شهرستان کرمان به عنوان پایلوت جهت رسیدگی به قراردادهای شرکت ها و موسسات دانش بنیان استان مشخص می گردد تا روند استفاده شرکت ها و موسسات دانش بنیان از دستور اداری مذکور در رسیدگ اولیه اعمال و تسهیل گردد.
  • سازمان تامین اجتماعی با استعلام از معاومنت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا پارک علم و فناوری استان جهت شناسایی شرکت های دانش بنیان اقدام نماید.
  • آموزش کارشناس واحد رسیدگی شرکت های دان بنیان توسط پارک علم و فناوری استان و انجمن شرکت های دانش بنیان صورت پذیرد.

دستگاه اجرایی

  • سازمان بیمه تامین اجتماعی

سطح و مدت زمان اجرا

  • استانی و ۴ ماه

موانع

  • علیرغم تایید فعالیت های واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناور توسط رییس پارک و صدور مجوز فناوری، ممیز مالیاتی به برخی از این فعالیت های تایید شده معافیت مالیاتی اعطا نمی نماید. توجیه این امر توسط ممیز مالیاتی ای ن است که آن فعالیت در پارک انجام نگرفته است، در صورتیکه بدلیل تخصصی بودن اماکن درصد تشخیص تحقق فعالیت در پارک بر عهده ناظر تخصصی واحد فناور می باشد.

مصوبات و راه کارها

  • مجوز فناوری صادر شده از پارک که به پیوست آن فعالیت های واحد فناور و درصد تحقق آنها به واسطه استقرار در پارک می باشد و پس از تایید ناظر واحد فناور به امضای رئیس پارک رسیده است مبنای رسیدگی پرونده مالیاتی واحدهای فناور قرار گیرد.
  • پیشنهاد می گرد پرونده مالیاتی شرکت های دانش بنیان و شرکت های مستقر در پارک توسط یک یا دو ممیز مشخص آشنا به امور مروبوطه صورت پذیرد.

دستگاه اجرایی

  • اداره کل امور مالیاتی استان

سطح و مدت زمان اجرا

  • استانی و ۱۲ ماه

باید اضافه نمود که موانع و راه کارهای ارائه شده طی جلسات متعدد هیات مدیره و دو پیش جلسه شورای گفتگو و برگزاری جلسات مختلف  با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مشاور عالی استاندار، معاون پژوهشی دانشگاه باهنر، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در ارتباط با برنامه توسعه فناوری استان و… مطرح  و چکش کاری شده اند.

 

 

 

اتاق بازرگانی, انجمن دانش بنیان, انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان, دانش بنیان کرمان, شرکت دانش بنیان
نوشتهٔ پیشین
تخصیص زمین در پارک‌های علم و فناوری
نوشتهٔ بعدی
دیدار عیدانه هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان با رییس محترم اتاق کرمان