برگزاری اولین جلسه شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان

اخبار

شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان روز پنج شنبه چهارم مرداد ۹۷ در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان با حضور انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان به عنوان دبیر شورا و با حضور معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی فناوری رییس جمهور برگزار شد و مواردی که سد راه توسعه شرکت های دانش بنیان است بررسی شد.

در این جلسه اعضاء اصلی شورای عالی فناوری و نوآوری شرکت داشتند. سرپرست استانداری کرمان آقای دکتر فدایی به عنوان رییس شورای عالی فناوری و نوآوری با تاکید بر اینکه از نخبگان و شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم، گفت: ظرفیت های ملی و استانی بسیار خوبی را در اختیار داریم که با تلفیق این ظرفیت ها، فرصت های خوبی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: تشکیل شورای عالی فناوری و نوآوری در ذیل شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی کار خوبی است و باید مشخص شود این شورا در پیشرفت علم و فناوری استان و در نهایت رسیدن به توسعه پایدار چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

وی اظهارداشت: باید ارتباط شرکت های دانش بنیان با وزارتخانه بیشتر باشد و تاثیر این نشست ها در ایجاد شغل، افزایش تولید و رفع مشکلات مردم محسوس باشد.

در این جلسه دلیری راه نجات کشور را گسترش علم دانست و گفت دنیا با سرعت در حال پیشرفت است و فعالیت های سنتی جوابگوی توسعه کشور نیست. او افزود بستر کرمان برای توسعه شرکت های دانش بنیان بستر موفقی است و گفت استان کرمان کرمان جزء استان های پیشتاز در زمینه دانش بنیان است و هلدینگ های بزرگ سنتی اقتصادی که در کرمان وجود دارد می توانند برنامه ریزی کنند که از پتانسیل این شرکت ها استفاده کنند و با ارتقاء محصولات این شرکت ها با زیرساخت هاس دانشی اقتصاد کشور را متحول کنند.

او همچنان به این نکته اشاره کرد که: طرح های فناورانه و منابع خلاق که در سامانه کارا معرفی شوند خارج از کارگروه استانی مصوب و حمایت می شوند. تسهیلات و لازم برای اجرای این طرح ها در کارگزاری صندوق پژوهش و فناوری تصویب و تسهیلات با نرخ ۱۲% برای طرح های صنعتی و با نرخ ۱۰% برای طرح های کشاورزی اعطا خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی به عنوان یکی از اعضاء اصلی این شورای گفت: جوانان کرمان همواره در جشنواره علمی کشور مقام های قابل تاملی کسب کرده اند و از این نظر استان کرمان پتانسیل خوبی دارد. تحول جدی جهت رفع چالش های استان باید به روش های فناورانه و استفاده از جوانان فرهیخته حل شود و راه نجات منابع محدود استان استفاده از پتانسیل های شرکت های دانش بنیان است.

دکتر جمعه زاده ، رییس انجمن شرکت های دانش بنیان باستان کرمان به عنوان دبیر این شورا افزود: تغییر نگرش در جامعه در حال تکوین است و روش های سنتی باعث  رشد پایدار نیست و باید متکی بر دانش و فناوری باشند و دانش و تکنولوژی خریدنی نیست و باید کسب شوند. او افزود: امروزه در همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، که در پی حفظ یا ایجاد بنیان های توسعه متوازن و پایدار در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی و بالا بردن قدرت رقابت خود با دیگر کشورها هستند، توسعه علم و فناوری نقش محوری دارد. علم و فناوری نیز محصول فعالیت های پژوهشی است.

آقای دکتر ترکزاده که به عنوان یکی از اعضائ اصلی شورای در این جلسه حضور داشت با اظهار خرسندی از اینکه گزارش وضعیت عملکرد پارک را بخش خصوصی ارائه می کند افزود: از ابتدا که این سمت به من واگذار شد دو استراتژی مدنظر بود که انجام شوند.اولین استراتژی حداکثر هماهنگی را با اجزاء اکوسیسم کارافرینی استان داشته باشیم و دوم اینکه تصمیمی نبود که در ارتباط با شرکت های فناور و دانش بنیان گرفته شود بدون حضور نماینده آنها و در این زمینه رویکرد پارک این است که به بخش خصوصی نزدیک شود و حتی بارها هم مورد انتقاد قرار گرفتیم.
دکتر ترکزاده در ادامه صحبت های خود بیان کرد: در حوزه ستادی اکوسیستم کارآفرینی دو مسئله مدنظر بود: یکی بحث حوزه تامین مالی که منجر به تشکیل صندوق پژوهش و فناوری استان شده است و مسئله دوم تجمیع فرایندها بوده است که هر کدام از این شرکت ها در سطح شهر پراکنده بوه اند و با مجوزی که از هیات امنا گرفته شده است ۲۰۰ هکتار از زمین های دانشگاه هایتک برای استقرار این شرکت ها اختصاص داده شده است و در حال حاضر ۲۵ شرکت متقاضی هستند و ۲۰۰۰ متر از این پروژه انتقال آب آن صورت گرفته و زیر ساخت گاز و برق آن نیز محیا شده است و امید است که با همت خود شرکت ها این عمل با کیفیت بالایی انجام شود و یک ویترینی باشد از فعالیت هایی که جوانان کرمان در این حوزه انجام داده اند.

مهندس نورانی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان  در خصوص شروع به کار صندوق پژوهش و فناوری با ممارست انجمن شرکت های دانش بنیان گفت: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و طرح های فناورانه ایجاد صندوق های vc جزء الزامات است و صندوق پژوهش و فناوری از این نوع صندوق ها هستند و نیاز به حمایت از سوی دولت و بخش خصوصی دارد. او با استناد به ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن ، کمک بلا عوض و یا مشارکت دستگاه های اجرایی استان طبق قانون به عنوان پشتوانه مالی به صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان  جهت تامین مالی طرح های پژوهشی ، دانش بنیان ،توسعه وفناوری و ایجاد کسب کارهای دانش بنیان و فناور در استان، راهکار این مسئله دانست.

مهندس عابدشیخ بهایی عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان دراین جلسه طولانی بودن اخذ مجوزها را از مشکلات شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: هزینه و زمان صدور مجوز در ایران از حد استانداردهای بین‌المللی بیشتر است و باید به وضعیت نرمال تغییر داده شود و طولانی بودن زمان اخذ مجوز فعالیت های اقتصادی موجب تضعیف انگیزه های بخش خصوصی برای راه اندازی  فعالیت های اقتصادی خواهد شد. او همچنین افزود: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع، اعتمادسازی بین بخش خصوصی و دولتی است. فرآیند اعتمادسازی باید توسط دولت و با اقداماتی که نشان از حسن نیت دارند، آغاز شود. برای یک بار هم که شده دولتمردان این واقعیت را بپذیرند که بخش خصوصی، به‌ویژه در حوزه تولید، از سیاست‌های نادرست و خسارت‌بار دولت‌های قبلی لطمه شدید خورده است.

اعضای اصلی شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان:

  • معاون ذیربط استاندار( رییس)؛
  • انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان( دبیر)؛
  • رییس پارک علم و فناوری استان کرمان؛
  • رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛
  • رییس بنیاد نخبگان استان کرمان؛
  • رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان؛
  • مدیرعامل ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
  • ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت؛
  • مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان؛
  • معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر؛
  • معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی.

 

 

 

 

 

 

 

انجمن, انجمن دانش بنیان, انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان, دانش بنیان, شرکت دانش بنیان, عابد شیخ بهایی, هیات مدیره
نوشتهٔ پیشین
برگزاری جلسه هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان با رییس اتاق بازرگانی
نوشتهٔ بعدی
باید و نبایدهای کسب و کار