آیا برای شروع کردن دیر شده است؟

موفقیت از کی شروع می شود؟ برای موفق شدن لزوما باید جوان بود؟

آیا اگر به میان سالی رسیده اید و هنوز نتوانسته اید کسب و کار پر سودی راه بیندازید، دیگر امیدی برایتان نیست؟ اگر پاسختان به این سوال ها مثبت است، پس بد نیست نگاهی به زندگی نامه چند تن از موفق ترین کارآفرین های دنیا بیندازید که با راه اندازی کسب و کار شخصی شان در حوالی میان سالی توانسته اند به درآمدهای میلیاردی برسند.

نامیهی اودیرا؛ شرکت هیتاچی

نامیهی اودیرا در سال ۱۹۱۰ یک مهندس برق ساده بود که اولین شغل خود را در معدن کوهارو به دست آورده بود، اما او خود را به همین شغل ساده محدود نکرد و به مرور با استفاده از توانایی های مهندسی خود توانست موتور الکتریکی با قدرت پنج اسب بخار بسازد که از نظر کیفیت و طول عمر، با نمونه های وارداتی در ژاپن رقابت می کرد. البته برای چند سال، تنها خریدار این موتورها، صاحب کار او اودیرا بود و او تا زمان جنگ جهانی اول توانست مشتری مناسبی برای محصول خود پیدا کند. در آن زمان یکی از شرکت های بزرگ ژاپنی، تقاضای ساخت ۳ توربین را به شرکت زیمنس آلمان داده بود، اما به دلیل محدودیت های دوران جنگ، امکان تحویل آن ها فراهم نشد بنابراین راه بهتری به جز مراجعه به هیتاچی باقی نماند. اودیرا به دنبال این سفارش تمام تلاش خود را به کاربرد تا ژنراتورهای ۱۰۰۰۰ اسب بخاری را در پنج ماه آماده تحویل کند. آن شرکت تحت تاثیر قرار گرفت و تجهیزات دیگری را به اودیرا سفارش داد، که لازمه این مبادله، تاسیس یک شرکت توسط اودیرا بود. در حال حاضر هیتاچی شرکتی ژاپنی و چند ملیتی جهت ارائه خدمات مهندس و صنایع الکترونیکی، رایانه ای و ماشین آلات صنعتی فعالیت می کند و در ۱۱ حوزه دارای فعالیت است که عبارت اند از : سیستم های مخابراتی و سامانه های اطلاعاتی، سخت افزارهای رایانه ای، تجهیزات الکتریکی، سیستم ها و تجهیزات نیروگاهی، زیرساخت های شهری و صنعتی، صنعت خودروسازی، لوازم و قطعات الکترونیکی، ماشین آلات ساخت و ساز، سازه های فلزی، فناوری هوافضا و ارائه خدمات مالی.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۳۸ بزرگترین شرکت های جهان قرار گرفت.

ویلیام بویینگ؛ شرکت هواپیماسازی بویینگ

ویلیام بویینگ پایه گذار شرکت هواپیماسازی بویینگ است که به لطف پیشتازی او در عرصه صنعت خانواده اش در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۰ خانوائه برتر ثروتمند جهان شناخته می شوند. تجربیات اولیه  او در عرصه تجاری در حوزه خریر و فروش الوار و طراحی قایق بود، اما در بازدید از نامایشگاه سالانه ساتل با مشاهده نسخه های اولیه ماشین پرنده شیفته آن شد  و اولین شرکت هواپیمای خود را در سال ۱۹۱۶ با نام پاسفیک پایه گذاری کرد. اما سال بعد که آمریکا وارد جنگ جهانی اول شد، نام شرکت خود را به بویینگ تغییر داد و سفارش ساخت ۵۰ روند هواپیما از نیروی دریایی آمریکا دریافت کرد. شرکت بویینگ از ابتدای تاسیس خود در حوزه های مختلف فراوان هوافضایی و صنایع جنگ افزاری فعالیت کرد، اما به مرور تمرکز اصلی خود را بر تولید هواپیماما های مسافربری معطوف کرد و در سال ۱۹۹۷ با خرید و ادغام مک دانل داگلاس، به بزرگترین شرکت هوافضایی جهان تبدیل شد.

لیوشوانژی؛ لنوو

لیوشوانژی کارافرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی چینی است،که در سال ۱۹۸۴ شرکت لنوو را تاسیس کرد. دفاتر مرکزی شرکت لنوو در شهرهای پکن و موریزویل کارولینای شمالی قرار دارند. این شرکت با نام اصلی”لجند” در شهر پکن تاسیس و در سال  ۱۹۹۳ با پیش گرفتن از دو شرکت ای اس تی و کامپک به بزرگترین تولید کننده داخلی رایانه در چین تبدیل شد. شرکت لجند در سال ۱۹۹۹ به مقام بزرگترین فروشنده رایانه شخصی در منطقه آسیا- اقیانوسیه ( به غیر از کشور ژاپن) دست یافت و به منظور نوآوری در تولید رایانه و تامین نیازهای مشتریان خود، اقدام به ایجاد چند مرکز تحقیق و توسعه کرد. طبق برآوردهای دو شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای فناوری اطلاعات گارتنر و آی دی سی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰، شرکت لنوو چهارمین شرکت بزرگ فروش رایانه شخصی در دنیا اعلام شد. میزان رایانه های فرستاده شده به نقاط مختلف جهان توسط شرکت لنوو را ۹۱۴ میلیون واحد تخمین می زنند و در سال ۲۰۱۲ لنوو با ارسال ۱۳۸ میلیون دستگاه رایانه، پس از اچ پی ، در رتبه دوم قرار گرفت.

هوگوباس؛ هوگوباس

یکی از زنان میلیاردر کارآفرین که در فهرست مجله فوربس جای دارد، دوریس فیشر همسر دونالد فیشر یکی از بنیان گذاران شرکت تولید لباس گپ است.. البته او به هنر علاقه زیادی دارد و مجوعه ای از ۱۱۰۰ اثر هنری از ۱۸۵ هنرمند در اختیار دارد که ارزش آن در حد ارزش سهامش در شرکت گپ است. او و همسرش دونالد در سال۱۹۶۹ شرکت گپ را در سانفرانسیسکو با تمرکز بر تولید لباس جین به وجود آوردند. مجموعه هنری دوریس فیشر بیشتر روی هنر دهه ۱۹۶۰ تمرکز دارد. فیشر هم چنین به عنوان یک انسان دوست خود را معرفی می کند و در بخش آموزش سرمایه گذاری بسیاری کرده است. او از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به مدارس KIPP کمک کرده است.

 

 

نوشتهٔ پیشین
انتخاب عضو هیات مدیره انجمن به عنوان چهره ماندگار صنعت و تجارت کشور
نوشتهٔ بعدی
حضور انجمن دانش بنیان درهمایش “هم‌اندیشی و بررسی نقش تشکل‌ها در توسعه اقتصادی

نتیجه‌ای پیدا نشد.