باید و نبایدهای کسب و کار

برای انجام هر کار و فعالیتی در زندگی، ”باید”هایی وجود دارد که اگر از آن ها پیروی کنید، می توانید موفق باشید؛ برای استفاده قانونی از یک خودرو در بزرگراه، باید گواهینامه داشته باشید، برای داشتن بدنی سالم و موفقیت در ورزش باید هر روز تمرین کنید، برای داشتن دوران بازنشستگی راحت باید سرمایه گذاری خوبی داشته باشید و … بنابراین اگر هدفتان موفقیت در تجارت است، باز هم با همین فرمول سروکار دارید و ” باید” های مشخصی وجود دارد که باید رعایت کنید تا کسب و کارتان در مسیر موفقیت قرار بگیرد.

  1. کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید

آن انرژی که در قالب رضایتمندی شخصی، درآمد مالی، ثبات و لذت از کار خود به دست می آورید، همان نیرویی است که شما برای رسیدن به موفقیت جلو می برد. بنابراین اگر کاری که انجام می دهید، لذتی برایتان ندارد، احتمال زیادی وجود دارد که انعکاس این موضوع را در موفقیت کاری خود ببینید. در واقع اگر از کاری که می کنید لذت نبرید، شانس کمی وجود دارد که در آن موفق شوید.

۲.کاری را که انجام می دهید، جدی بگیرید

شمازمانی می توانید در مورد موفقیت و تاثیرگذاری تجارت خود مطمئن باشید که واقعا به محصولی که می فروشید یا خدماتی که ارائه می دهید باور داشته باشید. افرادی وجود دارند که شغل خود را چندان جدی نمی گیرند و پایین بودن انگیزه در کار سبب می شود آرام ارام از دور خارج شوند.

  1. همه چیز را برنامه ریزی کنید

برنامه تجاری در واقع نقشه گنج شما در تجارت و کسب و کارتان است که از قدم اول تا آخر کار را باید در آن گنجانید و اجازه ندهید هیچ قسمتی از کار از قلم بیفتد.

  1. پول را هوشمندانه مدیریت کنید

وجود پول در هر مجموعه تجاری مانند خونی است که در رگ های انسان جریان دارد. خرید تجهیزات، پرداخت مبالغ مربوط به خدمات، تقویت و بازاریابی تجارت، تعمیر و جایگزینی تجهیزات و ابزار و درآمد شخصی خودتان از کار، همگی نیازمند پول هستند. مدیریت هوشمندانه مالی از دو اصل مهم پیروی می کند؛ پولی که شما از مشتریان خود در قبال اجناس و خدماتتان دریافت می کنید: درآمد و پولی که برای تهیه وسایل، تجهیزات و دستمزد و … پرداخت می کنید: مخارج.

  1. درخواست خرید بدهید

کارآفرین باید بداند بازاریابی ، تبلیغات و تخفیف هر چقدر هم که هوشمندانه و با توجه به بازار هدف برنامه ریزی شده باشد، باز هم اگر یک اصل در آن رعایت نشود، کاملا بی ارزش خواهد بود و آن اصل دادن درخواست خرید به مشتری است. البته معنای این کار این نیست که مهارت های فروشندگی یا تبلیغاتی شما را زیر سوال ببرد، بلکه نکته مهم این است شما باید به دیگران پیشنهاد خرید بدهید تا بتوانید اجناس خود را به آن ها بفروشید.

  1. یادتان باشد همه چیز به مشتری برمی گردد

در تجارت همه چیز به مشتری برمی گردد و در واقع مشتری ها هستند که تصمیم می گیرند تجارت شما به کجا می رسد. بنابراین هر تصمیمی در کسب و کار، باید مشتری محور باشد و شما باید این موضوع را در تمام جنبه های کاری خود رعایت کنید.

  1. برای خودتان تبلیغ کنید

این اصل را همواره به خاطر داشته باشید: همه راه ها همیشه باید به شما ختم شود. تا جایی که می توانید تصویر خوبی از خود ارائه بدهید و روی توانایی خودتان تبلیغ کنید. البته نه آنقدر که یک خودشیفته اعصاب خرد کن بنظر برسید.

  1. تصویر مثبتی از تجارت خود خلق کنید

برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است که بتوانید تاثیر خاطره انگیز و مثبتی را در ذهن کسانی که طرف حسابتان هستند، ایجاد کنید. کارآفرینان همیشه باید در تلاشی آگاهانه بکوشند حرفه ای ترین تصویر ممکن را از تجارت خود به وجود آوردند.

  1. مشتریان خود را بشناسید

یکی از مهمترین جنبه های کسب و کار که ابزار خوبی برای موفقیت در رقابت است ، توجه خاص و شخصی شما به مشتریانتان است.این شیوه کمک می کند تا علاوه بر نگه داشتن مشتریان سابق خود، مشتریان جدیدی هم جذب کنید.

  1. از تکنولوژی بهترین بهره را ببرید

اگر می خواهید موق باشید، باید مراقب باشید غرق در دنیای مجازی نشوید، ولی سعی کنید از آن بهترین استفاده را ببرید. پس از اینترنت آن طور که پاسخگوی نیازتان است استفاده کنید؛ نه بیشتر و نه کمتر.

۱۱.یک تیم کاری درجه یک بسازید

هیچ فردی نمی تواند به تنهایی تجارت موفقی راه بیندازد. شما برای موفق شدن در دنیای کسب و کار به یک تیم قدرتمند احتیاج دارید که به اندازه خودتان به این تجارت و موفقیت آن متعهد باشد. نکته جالب این است که مهم ترین اعضای تیم شما، مشتریان و مراجعینتان خواهند بود.

  1. به یک متخصص تبدیل شوید

زمانی که مشکلی برایتان پیش می آید، منتظر نصیحت دیگران می مانید یا برای حل مشکل سراغ متخصص می روید؟ طبیعی است در چنین موقعیتی دنبال اطلاعات دقیق و کمک حرفه ای برای حل مشکلاتتان هستید و برای همین هم باید دنبال یک متخصص بگردید. بنابراین برای این که خیالتان راحت باشد که مشتری ها همیشه به سراغ شما می آیند، باید حرفه ای باشید و این مسئله را به آن ها نشان دهید.

  1. برای خود برتری رقابتی ایجاد کنید

شما باید برای جلب مشتری و ادامه حیات خود، برتری مشخص و خاصی نسبت به رقبا داشته باشید و همه این ها به یک سوال مهم بر می گردد:” چرا مشتری ها به جای این که سراغ دیگران بروند باید محصول شما را بخرند و یا از خدمات شما استفاده کنند؟ ” به عبارتی دیگر چه ویژگی تجارت شما را از رقبایتان متمایز می کند؟ سرویس بهتر، گارانتی بیشتر، مجموعه قوی تر، ساعات کاری بیشتر، خدمات رسانی بهتر به مشتریان و … همگی می توانند گزینه های مناسبی باشند تا بتوانید رقبا را شکست دهید.

  1. روی خودتان سرمایه گذاری کنید

یکی از عادت هایی که باید برای موفقیت کسب کنید، خرید و مطالعه کتاب، مجله، روزنامه و مقاله های تحقیقاتی در زمینه بازاریابی است.این کار به شما کمک می کند تا بتوانید مهارت های مربوط به تجارت و بازاریابی را یاد بگیرند.

  1. در دسترس باشید

در دسترس بودن شما برای مشتریانتان اهمیت زیادی دارد چون با این کار به آن ها نشان می دهید می توانند به شما اعتماد کنند.

  1. اعتبار خود را افزایش دهید

اعتبار چیزی نیست که بشود به راحتی آن را خرید، بلکه شما با عمل کردن به قول هایتان می توانید در بازار  و نزد مشتریانتان اعتبار کسب کنید. فراموش نکنید اگر نمی توانید کاری را انجام دهید یا سر وقت به قولتان عمل کنید، بهتر است موضوع را صادقانه به مشتری تان بگویید. باور کنید صداقت داشتن به اعتبار شما کمک می کند و مشتری را نگه می دارد.

  1. از نظر اجتماعی فعال شوید

سعی کنید تا جای که امکان دارد ارتباط قوی با گروه هایی برقرار کنید که می توانند از تجارت شما حمایت کنند.

  1. هنر مذاکره را به خوبی یاد بگیرید

بدون هیچ شکی مذاکره کردن مهارتی است که هر کارآفرین باید آن را یاد بگیرد. هنر مذاکره چیزی است که از این به بعد هر روز از آن استفاده می کنید و به شما کمک می کند هر موقعیتی را به صورت برنده – برنده به پایان برسانید.

  1. دفتر کارخود را برای موفقیت طراحی کنید

دفتر کار خود را چنان با دقت طراحی کنید که بیشترین کارایی شخصی را در آن داشته باشید.

  1. با سازماندهی مشخص جلو بروید و آن را حفظ کنید

کلید حفظ سازماندهی و نظم این است که بتوانید تجارت خود را به خوبی مدیریت کنید. این مسئله به معنای داشتن ساز و کاری است که به وسیله آن تجارت خود را سازماندهی کنید. از این رو شما به برنامه روزانه احتیاج دارید. در واقع برنامه روزانه شما باید شامل تمام فعالیت هایی بشود که باید انجامشان بدهید؛ از انجام یک کار ساده گرفته تا رسیدگی به قرار های مهم. نوشتن برنامه کاری خود در یک تقویم هم یکی از بایدهای حیاتی است که هرگز نباید از فهرست کارها جا بماند.

  1. استراحت کردن را فراموش نکنید

باید برنامه مشخص داشته باشید که وقت استراحت نیز در آن مشخص شده باشد.

  1. مراقب تعداد هندوانه هایی که بر می دارید باشید!

آغاز چند کار همزمان با هم کار وسوسه کننده ای است. البته توانایی مدیریت همزمان چند کار، یکی از ویژگی های کارآفرینان موفق است. در این مورد باید توانایی های خود را بشناسید و باید بدانید چه کاری را باید خودتان انجام دهید و چه کارهایی را به عهده دیگران بگذارید.

  1. به طور مداوم مشتریانتان را پیگیری کنید

ارتباط مداوم، پیگیری و رابطه قوی با مشتری، دورنمایی است که هر کارفرمایی باید برای موفقیت در کار، نیم نگاهی به آن داشته باشد. به وجود آوردن این ارتباط به شما کمک می کند بازار جدیدی در میان مشتریان قبلی خود ایجاد کنید و ارزش کار خود را بالا ببرید. فروش محصولات و خدمات شاید کار چندان سختی به نظر نرسد، اما هنر واقعی در نگهداشتن مشتری و بازگرداندن آن هاست.

 

نوشتهٔ پیشین
برگزاری اولین جلسه شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان
نوشتهٔ بعدی
چگونه در محل کار خود موفق باشیم؟

نتیجه‌ای پیدا نشد.