استارتاپ‌ها کسب‌وکارهای جوانی هستند که منابع مالی اندکی دارند اما در عین حال به مرور باید بتوانند مثل یک کسب‌وکار واقعی در بازار رقابتی حاضر شوند. با این حساب به امکاناتی مثل دفتر کار، فضای مناسب برای تعامل با مشتری یا حتی پشتیبانی‌هایی برای استفاده از سرویس‌های دیجیتال نیاز دارند. از طرف دیگر، برای پیشبرد پروژه‌هایشان در هر مرحله از کار به سرمایه‌گذارهایی نیاز دارند که در شرایط عادی دسترسی به آنها دشوار است. فضاهایی با عنوان کارخانه‌ها یا مراکز نوآوری چنین سرویس‌هایی را به کاربران‌شان ارائه می‌کنند و در مقابل حق‌الزحمه کمی می‌گیرند. این مراکز در شهرهای بزرگ و مهم جهان و در کشورهایی که استارتاپ‌ها را به‌عنوان یک کسب‌وکار پیش‌رو پذیرفته‌اند، ‌وجود دارند.

کارخانه نوآوری آزادی، اولین شعبه پارک فناوری پردیس است که با مشارکت دولت و بخش خصوصی در محدوده میدان آزادی تهران تاسیس شده است

فضای کاری مناسب، خدمات حرفه‌ای کسب ‌وکار، زیرساخت‌های فنی مطمئن، راهنمایی و مشاوره مربیان مجرب، ارتباط با سرمایه‌گذاران و فرشتگان کسب و کار، تداوم هم‌افزایی و یادگیری پس از دوره شتابدهی در یک مکان جغرافیایی متمرکز، از جمله کارکردهای اصلی کارخانه نوآوری آزادی است. همچنین وجود رستوران، کافه، فضاهای استراحت و ورزشی و سایر خدمات رفاهی و … از جمله دیگر سرویس‌های قابل ارائه به استارتاپ‌ها می‌باشد. دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی شهری (مترو و اتوبوس) و بین شهری (پایانه مسافربری و فرودگاه) نیز از جمله مزایای کارخانه نوآوری آزادی محسوب می‌شود.

اعضا هیات مدیره انجمن شرکتهای دانش بنیان استان کرمان جهت کسب ایده و تجربه از کارخانه نوآوری آزادی که به عنوان نخستین شعبه پارک فناوری پردیس ، مجموعه ای کارآمد و در حال رشد در زمینه استارتاپها و شتابدهنده ها می باشد در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۵ بازدید کردند. در این بازدید در ابتدا با معاونت شعبه جلسه آشنایی گذاشته شد و سپس از قسمت های مختلف آن بازدید به عمل آمد.