بازدید از شرکت دانش بنیان کارا

اخبار

مهندس مهرابی طی بازدیدی که از شرکت کارا به عمل آمد، بیان کرد: فعالیت شرکت کارا در زمینه تولید ماشین آلات فرآوری پسته و خرما و ساخت آلیاژهای ضد فرسایش است و تمام مکانیسم های پسته بعد از چیدن اعم از : دانه کردن خوشه پسته، پوست کردن، نخاله گیر، غربال گیری، رطوبت گیری، خندان کردن، خشک کن و … در خود مجموعه انجام می شود. فعالیت خود را از سال ۴۸ آغاز نموده و از نقاط قوت این شرکت می توان به ریخته گری تمام قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات ، توسط خود شرکت اشاره کرد و تمام محصولات گواهی ثبت اختراع دارند و مشابهی در دنیا ندارند. ما برای بحث تحقیقات خود، از ترمینال و باغ و آزمایشگاه اختصاصی شرکت استفاده می کنیم و تمام محصولات با پژوهش و تحقیقات ساخته می شوند و این اصل جزء اصول شرکت می باشد و در ساخت محصولات از هیچ گونه مهندسی معکوس استفاده نمی شود به همین دلیل است هزینه تحقیقات در این شرکت بالا است و هم اکنون ۱۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.
مهندس مهرابی در ادامه بیان کرد: از مشکلاتی که بر سر راه وجود دارد می توان به عدم حمایت همه جانبه توسط مراجع ذی ربط ، عدم توانایی در واردات و صادرات به دلیل تحریم ها و تعطیلی نمایندگی محصولات مورد استفاده شرکت در ایران اشاره کرد و افزود: شرکت کارا برای کار تحقیقاتی خود ۲ میلییارد تومان در سال هزینه می کند و این مبلغ از وام بانکی تامین شده است اما هیچگونه حمایتی از دستگاه ذی ربط نمی شود. در حال حاضر برای تامین مواد اولیه هر روز باید هزینه بیشتری پرداخت شود و سود بیشتری برای وام ها پرداخت کنیم و مشتری توان پرداخت بدهی خود را ندارد و با کشور هایی که با آنها در حال تجارت بودیم بخاطر مسائل سیاسی داد و ستدی انجام نمی شود.
وی افزود : خریداران محصولات شرکت کارا، باغداران پسته و خرما هستند و مثل امسال که وضعیت این دو محصول خوب نیست باغداران محصولات ما را خریداری نمی کند و با نداشتن خریدار باز باید مالیات پرداخت کرد و بانک ها هم فقط در سود شرکت ها سهیم هستند نه در زیان آن ها.
دکتر جمعه زاده در ادامه بیان کرد: بیشتر مشکلات موجود به دلیل نبود اکوسیستم کارآفرینی است و یکی از برنامه های بلند مدت انجمن اصلاح این مسیر است. زیرا بخش خصوصی در تصمیم گیری ها هیچگونه دخالتی ندارد و فقط باید تاوان اشتباهات را پس بدهد پس اگر اکوسیستم به نحوی باشد که نظرات بخش خصوصی مرجع باشند در این مسیر مشکلات کمتر می شوند و بستر کسب و کار نیز فراهم می شود. این امر میسر نمی شود مگربا همکاری بین شرکت های دانش بنیان که همگی خصوصی هستند و این مسیر زودبازده نیست و اول باید اقدامات اصولی از طرف بخش خصوصی صورت پذیرد تا این اعتماد جلب شود و چشم انداز انجمن این است که تلاش می کند قدرت بخش خصوصی را در تصمیم گیری های مربوط به فناوری پر رنگ کند و نظرات این بخش در اولویت باشند.
وی از اقداماتی که در خصوص اصلاح اکوسیستم فناوری در استان صورت گرفته به راه اندازی شورای عالی فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: دبیری این شورای به انجمن شرکت های دانش بنیان واگذار شده است و هدف از تشکیل شورا : پایش و آمایش توسعه فناوری استان، تدوین و به روز رسانی سند توسعه فناوری استان کرمان، برنامه ریزی در جهت استقرار و اصلاح اکوسیستم فناوری و نوآوری در استان، تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فناوری و نوآوری استان بر اساس سند توسعه فناوری مصوب و … می باشد.

نوشتهٔ پیشین
بازدید از شرکت دانش بنیان فراسوی ابعاد آسمان خیال
نوشتهٔ بعدی
حضور انجمن شرکت های دانش بنیان در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی

نتیجه‌ای پیدا نشد.