اولین جلسه کمیته آموزشی،فرهنگی و تعامل صنعت و دانشگاه  شورای راهبری  فناوری و تولید دانش بنیان استان، عصر شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار گردید. این نشست با حضور استاندار جناب آقای دکتر فداکار و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جناب آقای دکتر پور ابراهیمی رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان جناب آقای دکتر رودری و آقای مهندس عابد شیخ بهایی رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان و دیگر اعضا برگزار گردید. استاندار با تاکید بر ضرورت افزایش تعامل دانشگاه و صنعت گفت: دانشگاه باید همواره با شرکت‌های بزرگ صنعتی تعامل برقرار کرده و نباید دانشگاه‌ها منتظر باشند تا شرکت‌های صنعتی به دنبال آنها بیایند. دکتر فداکار در ادامه با تاکید بر اینکه فاصله بین تولید علم و فناوری باید کم شود افزود: فاصله تولید علم با فناوری زیاد شده و متاسفانه دانشگاه‌ها نیز در این بخش کار چشمگیری نکرده اند اما امیدوارم تمامی شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ در شمال و جنوب استان با حضور دانشگاه های بزرگ استان، متحدانه در کنار هم کار کنند.

استاندار کرمان به ظرفیت های معدنی استان اشاره و خاطر نشان کرد: استان کرمان دارای ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بسیاری است ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم ارتباطمان را با معادن بزرگ به خوبی پیش ببریم و از سوی دیگر نیز صنعت ما در مقابل دانشجویان فارغ التحصیل خیلی ضعیف عمل کرده است لذا باید بین معادن و دانشگاه‌ها ارتباطی دانش بنیان و فناورانه برقرار کنیم.

استاندار کرمان با تاکید بر واگذاری اختیارات خود به دانشگاه های فعال در حوزه فعالیت های دانش بنیان گفت: با پای کار آمدن دانشگاه ها و فعال تر عمل کردن آنها هم شاهد افزایش میزان اشتغال و هم شاهد پیشرفت بیشتری در زمینه علم و فناوری خواهیم بود.

دکتر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر دو خصوصیت  *اشتغال آفرینی* و *دانش بنیان بودن* تولید در شعار سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاری رشد اقتصادی ۷,۷درصدی برای استان  هدف گذاری شده  که برای تحقق آن، دو رویکرد:۱-مبتنی بر اشتغال(  افزایش سهم اشتغال در فعالیت های نوین اقتصادی و دانش بنیان ) و۲- اتکا به روش های دانش بنیانی(استفاده از روش های جدید علمی برای افزایش تولید در استان و ارتقاء بهره وری) پیش بینی شده است.

دکتر رودری با اشاره به قابلیت های موجود استان در حوزه آموزش عالی خاطر نشان کرد استان پهناور کرمان در  با ۳,۵ درصد دانشجویان کل کشور رتبه ۸ ام کشور را داراست و  در حال حاضر ۱۰۰ موسسه آموزش عالی در استان فعالیت دارند که ۶۵ درصد دانشجویان در موسسات آموزش عالی دولتی و ۳۵ درصد در موسسات آموزش عالی غیردولتی مشغول تحصیل می باشند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به  عدم برقراری عدالت آموزشی منطبق با نیازها در پهنه جنوبی و شمالی استان گفت: سرانه دانشجو در منطقه شمالی استان ۲,۷ برابر مناطق جنوبی و شرقی استان است.